Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Någon som vet om det har kommit någon upodatering av Europakartorna efter sommaren? Visst är det två uppdateringar per år som erbjuds för dessa kartor?
/Ulf
Jag kollade upp det själv på Volvos webbsida och senaste kartan är fortfarande den från 2015-04-22 (utgåva 31421079). Undrar just om man kan få en notifiering när en uppdatering finns tillgänglig eller om man måste kolla det själv på Volvos webbsida med jämna mellanrum...
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag har en pågående mejlväxling med supporten på Volvo äng kartuppdateringen,den karta som finns sedan i april är en karta från vecka 29 2014 .
Detta har jag påtalat för dom och att jag inte tycker att detta är acceptabelt med hänsyn till vad navigationen kostar.
Kartan tas fram av ett annat företag som levererar kartor till många system och med betydligt nyare kartdata.
Men vi kanske skulle bli lite mera "franska" av oss och ställa krav.
Vad gäller frågan om kamera filen så ligger den med i kartan vilket innebär att den är lika gammal den med.
Men där finns ju en lösning med att ladda nyare kamera filer :D
Många köper kartmaterial från here, ett företag som tar fram kartunderlag och som sedan anpassas till varje tillverkares olika navigationssystem. Det är upp till den tillverkaren hur ofta de fixar till nya data. Så de är helt rätt att gruffa på Volvo, om de är för långsamma i att lansera nya data. Grunddata kan man få nya åtminstone fyra gånger om året från kartmaterialleverantören.

Here har tidigare hetat Nokia Maps, Ovi Maps och Navteq (startat av Philips), för den som inte känner igen namnet.
av mf135
leiwi skrev:Jag har en pågående mejlväxling med supporten på Volvo äng kartuppdateringen,den karta som finns sedan i april är en karta från vecka 29 2014 .
Detta har jag påtalat för dom och att jag inte tycker att detta är acceptabelt med hänsyn till vad navigationen kostar.
Kartan tas fram av ett annat företag som levererar kartor till många system och med betydligt nyare kartdata.
Vad gäller frågan om kamera filen så ligger den med i kartan vilket innebär att den är lika gammal den med.
Och var hittar man nyare kamerafiler och hur installerar man dom?
Användarvisningsbild
av leiwi
mf135 skrev:
leiwi skrev:Jag har en pågående mejlväxling med supporten på Volvo äng kartuppdateringen,den karta som finns sedan i april är en karta från vecka 29 2014 .
Och var hittar man nyare kamerafiler och hur installerar man dom?

Titta i denna tråd :D
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=117660
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]