NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gingpa
Bilen köptes i april och har haft problem med "hackande" motor från och till. När problemet kommer har bilen körts ca 10km och hackandet kan fortgå i några km. Bilen var inne för kontroll av detta hos Bil-Månsson i Eslöv i veckan men det gick inte att hitta något vilket jag hade förväntat.

Igår när jag körde sträckan Lund Skånes Fagerhult kom problemet igen. Efter ca 10km började motorn hacka och denna gång slutade det inte utan fortgick med jämna mellanrum de 10milen jag körde. DESSUTOM STANNADE motorn vid två tillfällen när jag stannade för stopplikt. Nämnas bör att jag med jämna mellanrum haft problem när jag startat bilen. Ibland vill inte bilen gå igång, det händer inget när jag vrider på startnyckeln.

Hoppas på svar.
Perra83 skrev:Har du testat att köra lite hårt med bilen? Tillslut borde en felkod sättas. Tror ändå att det är något med bränslet. Hur långt har bilen gått?
Bilen har gått 1800mil. Inga felkoder kommer!
Hur menar du med att köra lite hårt?
Perra83 skrev:Exakt. Varva ur ordentligt på växlarna. Har du tur/otur så kommer du utanför feltoleransen och du får någon motorlampa att lysa. En felkod kan föra oss närmare felet tänkte jag.
OK, jag kör till Lund imorgon och då ska jag dra den mer i växlarna. Brukar köra ganska lugnt!

Återkommer!
Hej igen

Har dragit bilen rejält i växlarna senaste veckan men ingen felkod dyker upp.
Nu händer dessutom att motorn lägger av. Sist jag veckopendlade till Skånes Fagerhult la motorn av vid inbromsning vid två stopplikt. Idag stannade motorn mitt i en rondell. Den startar direkt när jag vrider på startnyckeln. Men det känns lite riskabelt att köra när motorn bara kan lägga av.
Vad säger ni? Låter lite mysko?
Hej!
Jag har en kompis som hade samma felsymtom som du har. Hans problem var elrelaterat med jordningsfel som gjorde att startmotorn inte drog runt när man vred på nyckeln.
Hej,
Jag köpte också en V50 D2 -11 för några veckor sedan. I helgen åkte jag precis som du knappt en mil på motorväg (90 km/h) då bilen började gå ojämt. Kändes nästan som den skulle stanna. Detta fortsatte hela resan, även då jag kom in i lågfartsområden och 50 km/h. Jag hade ganska lite diesel i tanken, knappt kvarts tank, och tankade innan jag fortsatte. Efter det slutade hackandet.
Hur har det gått för dig gingpa? Jag måste hitta problemet innan garantin går ut.
lnisse skrev:hej! jag hade liknande problem med min drive -10 . jag bytte bränslefiltret ,efter det har den inte krånglat
Det känns bränslerelaterat. Kan det vara skit i tanken och/eller bränslefilterproblem?

Jag hade också en fundering på om det kunde vara pga regenerering, har läst att motoreffekten kan påverkas under den processen. Men det stod ingen information i displayen. Ska det inte stå att den regenererar partikelfiltret? Som jag förstår så ska regenereringen starta vid behov då man hållit över 70 km/h en viss tid och det hade jag gjort.
Serviceintervall v90 D4

Tanken är väl ett år eller 3000 mi[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]

El problem till Startmotorn

Har en Volvo S80 årsmodell 2008. på fr[…]