- mån 14 okt 2013, 18:12
#795854
Några av felkoderna är symptom på (samma) fel i en av LIN-bussarna:
CEM-DD30 WMM (Vindrutetorkarmotormodulen)
CEM-DD31 RSM (Regnsensorn)
CEM-8A29 GDL (Styrenhet strålkastare höger sida)
Fråga: Har xenonkonvertering utförts på bilen eller inte?
Som jag skrev ovan: xenonkonvertering är en vanlig felorsak då vindrutetorkarmotormodulen delar jordledning med bl.a. höger strålkastare. Spänningsfallet orsakat av xenonballastens strömrippel ändrar jordplanet så pass att LIN-bussen (som är en entrådsbuss, ej balanserad) störs ut. Varför torkarmotorn kan gå sönder av detta vet nog inte en ens Volvo. Men man kan misstänka att felaktiga kommandon ges till modulens effektsteg som "eldar" upp sig självt. En trolig teori iaf. Oavsett om du har xenonkonverterat eller inte skulle jag börja med att kontrollera så att den gemensamma jordanslutningen framför höger fjäderbenstorn i motorrummet är i god kondition och har god kontakt. Om den är dålig så uppstår samma fenomen med att LIN-bussen störs.
Men felet kan lika gärna vara att LIN-bussen är död och att felet finns i själva CEM. Men det kan också vara någon av modulerna som är dålig och belastar LIN för mycket, t.ex. vindrutetorkarmotormodulen. Detta kan då få andra moduler att tappa kommunikationen som t.ex. regnsensorn.
Koppla ur vindrutetorkarmodulen, nollställ felkoderna och se om du erhåller felkoder på nytt för t.ex. RSM och GDL. Om så inte är fallet ligger felet högst sannolikt i vindrutetorkarmodulen.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."