NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#795819
Gäller en s40-05

Idag när brorsan skulle stänga av bilen så fortsatte vindruter torkaren att bara gå.
Vi fick koppla bort batteriet för den skulle sluta.

Men när vi igen kopplade på batteriet så går inte torkaren alls.

Tips?
Användarvisningsbild
av Camel
#795820
Vindrutetorkarmotorn är en modul som innehåller både motorn och LIN-kommunuikation i samma enhet. Den matas med konstant plus och styrs endast genom LIN-bussen direkt av CEM.

Antingen är modulen trasig eller ges inga korrekta kommandon av CEM. Torkarspaken ger kommandon till CEM som i sin tur vidarebefodrar dessa till torkarmotormodulen. Finns några felkoder? Kollat säkringen till torkarmodulen?

En känd felorsak är att LIN-bussen kan störas kraftigt av xenonkonvertering av strålkastarna på just S40N/V50. Detta resulterar i många fall att torkarmotormodulen faktiskt går sönder. Det finns många trådar både här och på andra forum om detta problem på just dessa bilmodeller.
Användarvisningsbild
av Camel
#795854
Några av felkoderna är symptom på (samma) fel i en av LIN-bussarna:

CEM-DD30 WMM (Vindrutetorkarmotormodulen)
CEM-DD31 RSM (Regnsensorn)
CEM-8A29 GDL (Styrenhet strålkastare höger sida)

Fråga: Har xenonkonvertering utförts på bilen eller inte?

Som jag skrev ovan: xenonkonvertering är en vanlig felorsak då vindrutetorkarmotormodulen delar jordledning med bl.a. höger strålkastare. Spänningsfallet orsakat av xenonballastens strömrippel ändrar jordplanet så pass att LIN-bussen (som är en entrådsbuss, ej balanserad) störs ut. Varför torkarmotorn kan gå sönder av detta vet nog inte en ens Volvo. Men man kan misstänka att felaktiga kommandon ges till modulens effektsteg som "eldar" upp sig självt. En trolig teori iaf. Oavsett om du har xenonkonverterat eller inte skulle jag börja med att kontrollera så att den gemensamma jordanslutningen framför höger fjäderbenstorn i motorrummet är i god kondition och har god kontakt. Om den är dålig så uppstår samma fenomen med att LIN-bussen störs.
Men felet kan lika gärna vara att LIN-bussen är död och att felet finns i själva CEM. Men det kan också vara någon av modulerna som är dålig och belastar LIN för mycket, t.ex. vindrutetorkarmotormodulen. Detta kan då få andra moduler att tappa kommunikationen som t.ex. regnsensorn.

Koppla ur vindrutetorkarmodulen, nollställ felkoderna och se om du erhåller felkoder på nytt för t.ex. RSM och GDL. Om så inte är fallet ligger felet högst sannolikt i vindrutetorkarmodulen.
av dieselputte
#795857
Gick torkaren först på max fart och sedan lägre fart? Om svaret är ja är nog risken stor att du får byta ut motorn. Jag har bytt min torkaremotor, köpte en beg på skroten för runt 700 kr, sen tog Volvo 1400 för felsökning och byte.

Kolla med Innosound http://innosund.com/ , de kanske kan fixa detta problem
Användarvisningsbild
av Camel
#795868
Dimljuset på höger sida delar samma jordledning som jag skrivit om ovan. Jag påstår inte att vindrutetorkarmotormodulen just i detta fall gått sönder pga xenonkonverteringen men det är ett vanligt förekommande problem på just S40N/V50-modellerna.
av Jonas_latt
#795902
Idag när han skulle starta dimljusena. Så har redan vänstrNågon jotdlabwlljusena box gått sönder.

Finns ström fram till boxen men inte ifrån boxen till lamporna .

Men vad händerna det nu är xenon et som har gjort detta.
Någon jord kabel som brunnit? Och i den vevan kortsluter Vindrutetorkare?

Han sa också att det luktade lite bränt i morse när han hade dimljusena på. Innan allt börja krångla
Användarvisningsbild
av Camel
#795927
Jonas_latt skrev:Men vad händerna det nu är xenon et som har gjort detta.
Någon jord kabel som brunnit? Och i den vevan kortsluter Vindrutetorkare?
Nej. Ingen jordkabel brinner upp. Jag försökte mig på en förklaring i inlägg ovan:
Camel skrev:xenonkonvertering är en vanlig felorsak då vindrutetorkarmotormodulen delar jordledning med bl.a. höger strålkastare. Spänningsfallet orsakat av xenonballastens strömrippel ändrar jordplanet så pass att LIN-bussen (som är en entrådsbuss, ej balanserad) störs ut. Varför torkarmotorn kan gå sönder av detta vet nog inte en ens Volvo. Men man kan misstänka att felaktiga kommandon ges till modulens effektsteg som "eldar" upp sig självt. En trolig teori iaf.
Men kolla så att inte ena styrenheten för strålkastarna är boven. Den kan vara trasig och belasta LIN-bussen så att även vindrutetorkarna påverkas.
av Jonas_latt
#795936
Camel skrev:
Jonas_latt skrev:Men vad händerna det nu är xenon et som har gjort detta.
Någon jord kabel som brunnit? Och i den vevan kortsluter Vindrutetorkare?
Nej. Ingen jordkabel brinner upp. Jag försökte mig på en förklaring i inlägg ovan:
Camel skrev:xenonkonvertering är en vanlig felorsak då vindrutetorkarmotormodulen delar jordledning med bl.a. höger strålkastare. Spänningsfallet orsakat av xenonballastens strömrippel ändrar jordplanet så pass att LIN-bussen (som är en entrådsbuss, ej balanserad) störs ut. Varför torkarmotorn kan gå sönder av detta vet nog inte en ens Volvo. Men man kan misstänka att felaktiga kommandon ges till modulens effektsteg som "eldar" upp sig självt. En trolig teori iaf.
Men kolla så att inte ena styrenheten för strålkastarna är boven. Den kan vara trasig och belasta LIN-bussen så att även vindrutetorkarna påverkas.
Strålkastarna funkar. Så det borde väl inte va de?
Så jävla svårt att felsöka el.

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]