NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VildeBill
Hej

Har märkt att regenereringarna kommer tätare o tätare på min V50 1,6D-10 .
Den har gått över 12000 mil utan att jag bytt filter för jag tyckte att det va hutlöst att byta när det inte behövdes .
Även sagt av en försäljare på Bilia, dom gav bara det som rekommendation att byta den på servicen! Nu vet inte jag om han sade det bara för att han va säljare men det spelar ingen roll! :)
Nu tänker jag byta partikelfilter från den öppna marknaden o så lämnar jag iväg mitt filter på tvätt hos en firma som gör sådant!
Vad ska jag ha för filter till min bil, någon som vet?
Någon som har en länk till något bra? :)

Mvh Vilden
av pommfrittlund
hej,förstår inte vad du menar.
ska du både köpa ett nytt filter OCH tvätta ur det gamla?
glöm inte att du har ett till alternativ-rensa ur dpf helt,alltså ta bort både sotet och filtret..
finns annars filter på ebay.com

skruvat.se har till årsmodell 2007,jag tror det passar till senare modeller också,
men inte helt säker.iaf ser det precis lika ut som på 2009..
av D5Mikhael
Hej jag är ny på forumet.
Men jag rensade mitt partikelfilter :)
Kontakta TM Chiptuning så hjälper dom dig.
O då slipper du dyra servicar o bilen kommer gå mycket bättre :)
OBS du kommer inte få felkoder eller annat krångel.
Lycka till mvh Micke
Användarvisningsbild
av crumpets
Att rensa partikelfiltret är dumt, snålt och respektlöst mot egentligen allt som lever.

Billiga partikelfilter hittas gärna på t.ex. ebay.de. http://dsa.ebay.de/sch/AutoErsatz-Repar ... +1%2C6+dpf finns en hel del, de verkar ligga kring 3000kr. Tull och sånt är inga problem eftersom det är inom EU.

Vill du beställa från sverige finns alltid http://www.skruvat.se där vi dessutom har medlemsrabatt här på forumet.
av D5Mikhael
Ja precis som att köpa en Volvo diesel tillverkad före 06 ?
En Volvo 960 släpper nog ut minst lika mycket som en d5 med rensat partikelfilter ?
Skillnaden är att d5an förbrukar hälften då mycket av vårat värdefulla fossila bränsle !
av VildeBill
Vet inte om jag kommer rensa filtret! Hur går det på besiktningen om det e rensat? Kollar dom inte utsläppet där?
Tänkte tvätta rent det o kanske sälja det till någon låta pengarna bekosta det nya filtret!
Hur bökigt är det att skruva den? Är ganska bra på att skruva men inte så mycket på nyare bilar! :)
av D5Mikhael
Det va därför jag rensade mitt. Min bil kändes som den gick väldigt tungt. Efter rensningen så kändes den 300kg lättare.
Nej dom mäter inte utsläppen på bilprovningen på en så ny bil.Bara felkoder o om du åker till nån som kan kommer du inte ha några :)
Är du händig så skruva av partikelfiltret o borra hål rätt igenom så hålet blir så stort att den andas fritt.
Gör du det o ringer till TM Chiptuning så tror jag att det Max kostar 1000kr o få in programvara så att inget syns inför besiktning.
O då slipper du byta dpf var 12000mil + vet inte vad vätskan heter Volvo vill slå på hela tiden.
Lyck till
Mvh micke
av dongan
Och vad händer om dom skulle göra ett avgasprov på besiktningen?
Är lite skeptisk till att koda bort allt som gäller partikelfilter, lägger hellre pengarna på ett nytt filter och additiv.
Men var och en gör ju som han vill.
Har du märkt någon skillnad i förbrukning efter omkodning?
Användarvisningsbild
av crumpets
D5Mikhael skrev:Ja precis som att köpa en Volvo diesel tillverkad före 06 ?
En Volvo 960 släpper nog ut minst lika mycket som en d5 med rensat partikelfilter ?
Skillnaden är att d5an förbrukar hälften då mycket av vårat värdefulla fossila bränsle !
En diesel före 06 är i mångt och mycket bland det vidrigaste man kan köra utsläppsmässigt, så du har helt rätt. Skillnaden är att den kan gå mot svartröksbegränsare vid acceleration för att undvika de allra största sotkvastarna. Något en partikelfilterförsedd inte kommer behöva på samma sätt. Med andra ord kan en Eu4+ med borttaget partikelfilter faktiskt smutsa ner värre än en Eu3.

Förutsatt att 960:n inte är en diesel spelar de i helt olika ligor vad gäller partiklar och NOx. Det enda som troligen vore värre än HC eller CO, men en bil som gått genom besiktning och blivit godkänd på dem har inga anmärkningsvärt höga nivåer ändå. Kör man med defekt katt och låter den gå igenom med etanoldopad bensin är det såklart en annan femma, men såna människor ser jag på med samma förakt som de som tar bort partikelfilter från dieselbilar.
av Gourmand
Varför krångla till det så förbannat. Ett nytt filter kostar runt 2.500 kronor och det tar ca 40 minuter för den lokala bilmeken att byta, om du inte vill göra det själv. Det är ju till stor del partikelfiltrens förtjänst att de nya dieslarna idag är i majoritet. Det tycker jag inte att man ska sabotera genom att medvetet släppa ut en massa skit i luften.

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]