NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Finns det någon instruktion för byte av skivor och belägg på nätet? (1.8F)

Jag gissar att det ungefär är som det brukar vara, men det är ändå bra att ha koll på vilka verktyg som behövs samt om det är något udda...

.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet att det finns trådar om detta i alla fall så testa sökfunktionen.
Det jag kommer att tänka på är att det tydligen är en lite ovanlig storlek på insex glidpinnen.
av dieselputte
De specialverktyg du behöver är spärrskaft med 7 mm insexa till glidbultarna, spärrskaft med 15 mm hylsa för att lossa överfallet som måste tas loss för att få bort skivan. Verktyg för att pressa tillbaka kolvarna i bromsoken, fram grejar du med en tving, men bak måste man ha specialverktyg eftersom kolven måste skruvas+pressas in. Finns en sats hos Biltema för 4-500 kr

I övrigt kan en stålborste vara bra, bromsoksfett (ej petroleumbaserad) för att smörja in bromsokens gummitätningar. Gummi, eller blyklubba för att slå loss fastrostade bromsskivor. Rostlösare kan också behövas

Här finns en video för frambromsarna, enda som skiljer bak är att kolven måste skruvas in.

Användarvisningsbild
av ThomasT
dieselputte skrev:De specialverktyg du behöver är spärrskaft med 7 mm insexa till glidbultarna, spärrskaft med 15 mm hylsa för att lossa överfallet som måste tas loss för att få bort skivan. Verktyg för att pressa tillbaka kolvarna i bromsoken, fram grejar du med en tving, men bak måste man ha specialverktyg eftersom kolven måste skruvas+pressas in. Finns en sats hos Biltema för 4-500 kr

I övrigt kan en stålborste vara bra, bromsoksfett (ej petroleumbaserad) för att smörja in bromsokens gummitätningar. Gummi, eller blyklubba för att slå loss fastrostade bromsskivor. Rostlösare kan också behövas

Här finns en video för frambromsarna, enda som skiljer bak är att kolven måste skruvas in.

Tack!

Ingen fastrostad liten låsskruv till skivorna mao, skönt....

.
Användarvisningsbild
av Perra83
pcdoktor skrev:Det där med att skruva in kolvarna gäller det även S80 -00?

/Newbie..
Där har du en gammal hederlig trumma för handbromsen. Så du får släppa på justeringen inne i bilen vid handbromsspaken innan du tar lös skivan.
Användarvisningsbild
av RödC30
Tänk vad jag ogillar bristen på pallbockar, undrar om killen på filmen har funderat på vad som händer ifall domkraften skulle glida undan medan han har huvudet och delar av bålen i hjulhuset ovanför bromsskivan... :???: Men i övrigt - ganska bra film. - tackar!
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Perra83 skrev:

/Newbie..
Där har du en gammal hederlig trumma för handbromsen. Så du får släppa på justeringen inne i bilen vid handbromsspaken innan du tar lös skivan.
Jo men nu undrade jag över kolvarna inte skivorna, behöver man SKRUVA elelr kan man bara pressa in kolvarna om man vill motionera dom tex.
Användarvisningsbild
av Perra83
pcdoktor skrev:
Perra83 skrev:

/Newbie..
Jo men nu undrade jag över kolvarna inte skivorna, behöver man SKRUVA elelr kan man bara pressa in kolvarna om man vill motionera dom tex.
Du pressar.
Sitter handbromsmekanismen i oket så måste du skruva :wink:
av dieselputte
ThomasT skrev:
Tack!

Ingen fastrostad liten låsskruv till skivorna mao, skönt....

.
Jo, jag tror det sitter en eller 2 skruvar, så en slagskruvmejsel behövs kanske. Jag har inte bytt skivor på min bil än.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]