NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
#793055
Hej.

Jag åkte på att byta kylare på syrrans V50 i morgon, och jag undrar om nån har tips på hur man ska gå till väga?

Ska hela fronten bort eller kan man ta upp/ner den?

Tacksam för tips.

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Micce1980
#793059
Vet ej men om fronten ska bort men om så se ungefär i mitten på denna sidan ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259147 ), han har en gjort en liten bra guide hur den tas bort.

Finns säkert även med i monteringsanvisningen för elektrisk motorvärmare på Volvo accessories hemsida under monteringsanvisningar.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
#793291
Fronten är väldigt enkel att demontera, man måste våga ta i lite när man ska dra loss den från skärmarna bara.
Men i övrigt vet jag inte vad mer som krävs för att komma åt kylaren men när fronten är väck så ser man nog ganska tydligt vad som behövs göras.
av Slaktarn
#793360
Kylaren byttes igår och det var rätt så enkelt.
Fronten behövde inte tas bort utan det gick ändå.

Kan skriva en liten lista här hur jag gick tillväga, om nån annan kan vara hjälpt av det:

*Ta bort plastkåpan som sitter över huvlåset

*Ta bort plasten där dimljusen ska sitta (om du inte har dimljus vill säga) Hålen som blir är man lite hjälpt av för att komma åt skruvarna till kylarbalken.

*Dra isär kontakten till fläkten, denna sitter vid vänster framlykta. Fläkten följer sen med kylaren ut.

*Lossa den lilla slangen på kylaren som sitter vid vänster lykta

*Palla upp bilen, ganska högt

*Ta bort hasplasten

*Ta bort den sista ''läppen'' av plast som sitter mot fronten och ut i hjulhusen. Denna får man bända och vrida lite grann för att få ut den.

*Lossa de två torxskruvarna som håller kondensorn på plats. Dessa kan vara lite svåra att se, samt sitter lite illa till då de sitter framåt. Jag använde mig av torxnyckel och en 1/4hylsa med torx.

*Lossa skruvarna som håller kylarbalken på plats. Två på varje sida, en enkel och en lite krångligare att komma åt/sida. Eftersom denna bil inte har dimljus, var jag hjälpt av att kunna lirka in en hylsa genom hålen där.
Jag använde mig av 1/4 spärrskaft med förlängare. Förlängaren trädde jag in genom en springa i hålet, och satte därefter dit hylsan. Då kommer man åt den främre skruven ganska bra. Hylsa 10.

*Ta bort kylarbalken, denna sitter i två gummikuddar på kylaren.

*Lossa de två grova kylarslangarna underifrån, en på var sida.

*Nu är allt löst, och det är bra om en extra hand finns uppifrån för att hålla upp paketet.

*Tryck in snäppfästena som håller kondensorn, ett på var sida, samt bryt lite på det övre fästet där rören går till kondensorn. Detta är en fyrkant på kylaren och motsvarande ''hål'' sitter på plåtfästet. Bryt ut det försiktigt.

*Lirka ut kylaren neråt

*Klart, nu är det bara att lägga kylaren på arbetsbänken eller motsv. och snäppa loss fläktdelen.

*Demontera gummikuddarna, samt de två skruvblecken på den gamla kylaren och montera på den nya.

*Montera tillbaka den nya kylaren. Ett tips är att börja med de två torxskruvarna till kondensorn eftersom de är svårast att få dit. Det var enklare när allt var löst och man kunde lirka lite.

*Ett tips är att lägga lite vaselin på slanganslutningarna för att enklare få slangarna på plats.

Mvh/Andreas

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]