NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Classic
Vi köpte en V50 Classic D3 MY12 i juli i år av en bilhandlare. Nybilsgarantin går ut i början av november. Bilen var senast på service i juni i år vid ägarbyte.Bilen hade tidigare varit en tjänstebil hos Volvo. Kan inte påstå att jag har märkt av några bekymmer med bilen under dessa dryga två månader som vi kört den. Samtidigt funderar man på om man bör lämna in den och be dem kolla upp den innan garantin går ut. Någon som har erfarenhet av en liknande situation eller vet med sig vad man speciellt ska kolla upp i så fall innan garantin går ut?
av xerys2013
Går ju att köra ett test hos Motormännen för ett par tusen. Då går de igenom rubbet och du får ett protokoll på det.
Men upplever du inget speciellt fel så är det väl bara att Mia nöjd :)

Skulle något dyka upp 2 dar efter att garantin går ut så brukar det oftast gå att lösa ändå.

Jag hade lite problem med vindbrus runt förardörren på min c30 som jag passade på att få åtgärdat innan garantin gick ut.
av Malmstroem
Om du inte märker något så skulle i alla fall jag inte lämnat in den.

Bilen är så pass ny att du kommer att ha maskinskadeförsäkringen kvar, vilket borde begränsa kostnaden för eventuella fel som dyker upp i närtid -- om de inte tas på goodwill.

Du lär också behöva betala för kontrollen -- gissningsvis mer än 1000:- för att verkstaden ska ha tid att göra en ordentlig kontroll. Om du låter bli har du kvar de pengarna.

Jag har inte gjort någon kontroll när garantin gått ut på de två bilar jag köpt som haft garanti kvar -- en V70 -05 och en XC70 -12.
av Kluster
Kan bara hålla med föregående talare (Malmstroem); hör du inget missljud eller märkt av något ovanligt så skulle inte jag ha lämnat in den för åtgärd innan det kostar.
Användarvisningsbild
av mobe
Tycker du borde fått minst 12mån av bilhandlaren på en sådan pass ny bil. Vet att vissa Volvohandlare erbjuder upp till 24 månader på bilar upp till 5år eller 10 000mil. Men hur som helst har du iaf minst 6mån garanti eftersom du köpt den av en näringsidkare, så till januari någon gång har du minst till beroende lite på när i Juli du köpte den.
Användarvisningsbild
av joel80
mobe skrev:Tycker du borde fått minst 12mån av bilhandlaren på en sådan pass ny bil. Vet att vissa Volvohandlare erbjuder upp till 24 månader på bilar upp till 5år eller 10 000mil. Men hur som helst har du iaf minst 6mån garanti eftersom du köpt den av en näringsidkare, så till januari någon gång har du minst till beroende lite på när i Juli du köpte den.

Du menar inte garanti utan reklamationsrätt. Garanti är helt frivilligt av näringsidkare att skicka med och kan variera i tid.. Reklamationsrätten är en lag där man har 3 år på sig att reklamera, varav de 6 första månaderna med ett extra högt skydd då alla fel räknas som ursprungliga om inte säljaren kan bevisa annat.
Användarvisningsbild
av mobe
joel80 skrev:
mobe skrev:Tycker du borde fått minst 12mån av bilhandlaren på en sådan pass ny bil. Vet att vissa Volvohandlare erbjuder upp till 24 månader på bilar upp till 5år eller 10 000mil. Men hur som helst har du iaf minst 6mån garanti eftersom du köpt den av en näringsidkare, så till januari någon gång har du minst till beroende lite på när i Juli du köpte den.

Du menar inte garanti utan reklamationsrätt. Garanti är helt frivilligt av näringsidkare att skicka med och kan variera i tid.. Reklamationsrätten är en lag där man har 3 år på sig att reklamera, varav de 6 första månaderna med ett extra högt skydd då alla fel räknas som ursprungliga om inte säljaren kan bevisa annat.
Jag kan konsumentköplagen och det du tar upp gäller vid köp av en ny produkt
Användarvisningsbild
av joel80
mobe skrev: Jag kan konsumentköplagen och det du tar upp gäller vid köp av en ny produkt
Uppenbarligen inte. ;)
Den gäller vid köp av en vara från en näringsidkare.. det kvittar om den är begagnad. Har han köpt bilen från en bilfirma har han samma rätt att reklamera som när man köper en ny bil.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/
Användarvisningsbild
av SvenB
V50Classic skrev:
Spoiler »
Men vad är det för "Hästhandlare" du köpt bilen hos? Jag köpte också nyligen en V 50 Classic som hade några månaders fabriksgaranti kvar. Men den auktoriserade bilhandlaren gav mig 24 månader/2000 mils garanti från inköpsdagen.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]