NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
Hej,

Köpte igår en 2010 års V50 1,6D drive av en bilhandlare. När jag nu kört lite grann så får jag inte den automatiska stop/start funktionen att fungera. Följer instruktionerna i instruktionsboken men motorn stannar inte.

Någon annan som upplevt detta och löst problemet? Vad kan jag felsöka? Vill kolla upp lite själv innan jag kontaktar bilhandlaren igen så det inte är jag som missar ngt/ gör ngt fel!
Jo,
Så här står det i instruktionen:

Motorn autostoppar inte om:
-föraren öppnat säkerhetsbältets lås
-bilen inte stannat
-Ett temporärt högt Strömuttag råder eller om startbatteriet är kraftigt urladdat
-Motorn inte har en normal driftstempratur
-yttertemp under 0 eller över 30
- miljön i kupén avviker från förvalda världen ( kupéfläkt har högt varvtal)
- bilen backats och backväxel lagts ur
-startbatteriets temperatur överstiger 55 grader

Jag har checkat av allt ovan och ingen av punkterna borde orsaka att autostop ej ska fungera.
När du har bilen igång.. tryck på "MyCar", sen "Drive" och under start/stop ser du om det är aktivt eller anledningen till att det inte är aktivt.

Du vet också att du ska lägga ur växeln och släppa kopplingen när du stannar för att det ska fungera va? :)
Om bilen stått länge kan batteriet vara dåligt. Då är S/S urkopplat.

För övrigt är funktionen i princip meningslös eftersom du nästan aldrig står still ens vid rödljus. De flesta köer kryper framåt hela tiden.
andreas_lofgren skrev:Om bilen stått länge kan batteriet vara dåligt. Då är S/S urkopplat.

För övrigt är funktionen i princip meningslös eftersom du nästan aldrig står still ens vid rödljus. De flesta köer kryper framåt hela tiden.
Om det är batteriet så står det i menyn jag snackade om tidigare.
Jag upplever att jag rätt ofta får stå stilla vid rödljus och sånt.. i en väldigt lång kö fram mot ett rödljus så är det kanske krypfart, men när man närmar sig hinner inte trögheten dra ut på rörelsen så mycket utan man får stå stilla nästan hela rödljusintervallet. I mindre städer där det inte tar 10min att ta sig förbi ett rödljus står man helt stilla en längre tid.
Jag har en järnvägsövergång rätt nära hemmet som jag lyckas tajma fel rätt ofta också.. :) Då står man stilla ett tag..
Joel80: var hittar jag MyCar, har jag den knappen på min 10a (uttagen 2009-11)?

andreas_lofgren: måsåvara, men om ngt är trasigt så vill jag snarast ta upp det med bilhandlaren jag köpte bilen hos!
V50 har ingen meny där man kan se Start/Stop information mig veterligen.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]