NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrike
Hej!

Det är så att jag ska åka och kika på en Volvo s40 t5 imorgon, jag är inte direkt haj på bilar så jag känner mig lost.

Kör idag en Saab 9-5 2.0t -98 men den håller på att ge upp.

Jag ska använda bilen för att ta mig fram och tillbaka till jobbet (totalt 5 mil motorväg)
När jag inte åker fram och tillbaka till jobbet så blir det endast några km stadskörning till vänner och affärer.

Detta är bilen jag ska kika på:
http://bytbil.com/bilar/volvo/s40/hv4ve ... v8QU6GoAAA__!

Är miltalet ett problem?

Vad ska man speciellt kolla efter när man kikar på just denna bil?

Är bilen något att satsa på?
Har tänkt att använda bilen 5-6 år kanske.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Perra83
Du gör helt rätt i att köpa en T5:a!! Det är på motorväg som dom går som snålast, stadskörning är inte så skoj med tanke på förbrukning. Trimnings potentialen är hög!!!!!!

Man vill gärna kolla under på bilen för att se så det inte finns några läckage och skador.
Testa ECCn i alla olika temperaturer. Kolla tidigare besiktningsprotokoll.

Fram o bakvagn kanske inte är det lättaste att undersöka mer än att lyssna efter oljud över ojämnheter. Kör gärna på kullersten.
av patrike
Ja, jag är verkligen inställd på t5an.
Men vad tror du om att den gått nästan 19k mil?
Hur länge håller en fullservad t5a?
av euroman
Känn gärna efter vibrationer vid lågfart från 1700rpm och uppåt på 2ans och 3ans växel. Då kan det vara drivaxlarna = ganska dyrt.

Kolla också gärna om kamremmen är bytt för den skall bytas vid 18k mil.

Annars är det väll det gammla vanliga såsom rost, allmänna vibrationer, däck mönster, service bok, acc, all el funkar mm.

Tror inte det är några konstigheter att köpa en bil med det miltalet bara den är bra servad och skött rätt så skall det vara lungt :)
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)