NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag har bytt klossar bak på vår S40-04 och efter tips här, skruvat in bromkolven så långt att jag fått plats med nya backar.
Från början tyckte jag att handbromsen tog långt upp, men räknade med att det skulle justera sig själv. Det verkar det har gjort men nu har i stället klossarna på höger bak börjat ligga på så att dom blir varma.
Jag tog då bort oket på den sidan och skruvade in kolven, med tanken att jag hade skruvat in kolven för lite förra gången .
Nu en vecka senare verkar jag få samma problem Det blir ett lätt gnissel och jag känner att bromskivan nu är lite varmare på högra sidan,
vad kan det bero på och vad tycker ni jag ska göra,

Är kolvarna induviduellt självjusterande så att de automatiskt kommer att inta rätt avstånd oberoende på om jag skruvat in dom lika långt på båda sidorna?
Kan jag lämna bromsarna som dom är och räkna med att klossarna slits ner till "rätt" avstånd och att problemet löser sig själv?
tacksam för alla synpunkter på mitt problem
Ulf
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter som att kanske handbromsen inte går tillbaka riktigt som den skall, och då ligger på?

Är det en S40 eller S40N?
av dieselputte
Precis som Perra83 säger, satsa på en rejäl rengöring av parkeringsbromsen mekanism på bromsoket. Går inte hävarmen tillbaka till viloläget när man släpper spaken så greppar inte självjusteringen in. Följden blir då att belägget ligger på lite och slits helt enkelt ned varvid glappet ökar. Jag tog en stor polygrip som jag greppade runt hävarmen (kopplade bort bromsvajern först) och vred den mellan ändlägena säkert 100 ggr samtidigt som jag smorde lite.

Gör detta som rutin varje vår och höst när du byter hjul så ska du se att du slipper bromsproblem.

Kan ju även vara vajern som kärvar så pass mycket att hävarmens fjäder inte orkar dra tillbaka till viloläget.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror också på kärvande handbromsmekanism.
Du kan ju testa att smörja som dieselputte beskriver. Men du bör ändå vara förberedd på att behöva byta hela oket.
Det skulle kunna vara att handbromswiren kärvar också. Men börja med att kolla om armen går tillbaka som den skall.
av Ulf13
Hej
jag har precis avslutat motionerandet av hävstångsarmen och jag upplevde inte att den kärvade utan gick tillbaka till sitt grundläge. Povade också att rör vajern och smjörjde lite på den med, ,Den kändes inte heller som den kärvade.
DÅ tog jag ned oket igen och skruvade tillbaka kolven och hoppas att det ska räcka.

En fråga dock
Kan det vara så att självjusteringen hoppar fram flera steg och på det sättet gör att bromsklossarna ligger på något?

Innan jag tog av hjulet för jujusteringen enlig tovan, snurrade jag på hjulet och tycker att det gick lite tungt.

Vad säger ni som vet hur självjusteringen fungerar. Vad är det som sruvar framhandbromsplattan i mitten på bromskolven och när roterar den ut?

Ulf
PS tack för era svar som varit till bra hjälp
av dieselputte
Vet inte exakt hur det ser ut inuti oket, men om inte hävarmen går tillbaka till utgångsläget greppar den inte tag i den del som skruvar fram justeringen. Har du dragit ordentligt, och då menar jag riktigt ordentligt i bromsspaken 15-20 gånger. Vajern skall du i princip aldrig behöva spänna.

Jämförde du bromsskivans temp mellan höger och vänster hjul? Att det blir varmt pekar antingen på skev bromsskiva, eller kärvande ok.

Kolla för säkerhets skull även det vänstra oket eftersom det oftast blir dåligt pga all skit, salt etc som stänker från mötande trafik. Jag hade bara haft problem med det vänstra, men det räckte för att spaken skulle kännas slapp och parkeringsbromsens verkan var i princip obefintlig. Om kolven gick lätt att skruva tillbaka tyder på att oket verkar okej.
av dongan
Kolven i oket sitter på en gängad styrpinne. När man drar i handbromsen så pressas denna styrpinne ut.
Och jag tror att det är när man släpper på handbromsen som kolven justeras in till rätt avstånd.
Tycker du ska smörja kolven genom att bromsa ut den en bit och sen försöka få en bromscylinderfett mellan kolv och dammtätning.
När du sen skruvar in kolven så fördelas fettet ut runt hela kolven.
Går det lätt att skruva in kolven?
av Ulf13
hej
Ja det går lätt att både vrida runt kolven och att vrida in den,men det måste ske med tryck, annars roterar den bara utan att skruvas in,'
Ulf
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)