NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drndo
Tjena!

Har lite problem med parkeringssensorerna bak. Vet att alla fyra får ström då jag har testat dem men hur dem avgör om det finns något bakom bilen är ganska optimistiskt.. Började med att lägga i backen med tändningen påslagen för att närma min hand mot varje sensor som fanns bak för att se hur den mäter avstånd. Det konstiga är att den piper när jag täcker den helt med handen, men om jag har handen 30-40cm ifrån sensorerna så ger de inget ljud, ibland så gör de de, ibland inte. Dem verkar leva sitt egna liv. Kan de vara att sensorerna har sett bättre dagar och kämpar för att överleva nån dag till. Eller kan de vara något annat? Någon som har någon koll på detta?

Gäller Volvo V50 2.4i 2005
av Drndo
v50d5r skrev:Välkommen till problemens djungel :)
Lite tråkigt att just dem ska spöka, men ähh! Alltid kul att pilla lite med bilar och felsöka tills man kommer fram till felet.
Känns bra att åstadkomma nått sånt :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
Prova att backa mot samma vägg några gånger. Det är en fast punkt, en hand kan man råka vinkla olika från gång till gång och råka ha olika avstånd till.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av v50d5r
Micce1980 skrev:Prova att backa mot samma vägg några gånger. Det är en fast punkt, en hand kan man råka vinkla olika och råka ha olika avstånd till.
+1
av Drndo
Micce1980 skrev:Prova att backa mot samma vägg några gånger. Det är en fast punkt, en hand kan man råka vinkla olika från gång till gång och råka ha olika avstånd till.
Även detta testat, slutade med att dragkroken small i plankan, först nån sekund efter så aktiverade sensorerna sitt fasta pip.
av Drndo
Micce1980 skrev:Prova att backa mot samma vägg några gånger. Det är en fast punkt, en hand kan man råka vinkla olika från gång till gång och råka ha olika avstånd till.
Även detta testat, slutade med att dragkroken small i plankan, först nån sekund efter så aktiverade sensorerna sitt fasta pip. Ett pip med mellanrum innan det fasta pipet dök aldrig upp :-(O)
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är inte så att de börjat glappa eller något då? Skit på sensorerna, något som rubbar inställningen till och från? Kanske ta loss bakre kofångare och ta en titt?
Såg i en annan tråd här att Biltemas backsensorkit har ett relä där du själv kan ställa in avstånden etc, det kanske är liknande på Volvo? Låter iofs lite väl otrolig att från fabrik behöva ställa in varenda bil istället för att ha en fast setting, men vad vet jag. Har du pratat något med Volvo om det?

Och lyssna inte på v50d5r, han var skitnöjd över sitt åk innan han insåg att han fått ett måndagsexemplar. ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Precis, kanske dags att se över kontakterna och se så de inte ärgat...

Finns en bra monteringsbeskrivning på Volvo Accessories som kan användas för att felsöka.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)