NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mondrake
#780324
Ok, det er en stund til vinteren kommer, men vi vet hva som venter oss. Og for oss med 2008-modell C30 (og sikkert mange andre Volvo-varianter fra samme platform) så betyr høst og vinter at vi må ta hensyn til dieselvarmeren når bilen skal brukes. Det er mange tråder på nettet som rapporterer soting og dårlige batterier som følge av småkjøring med aktiv dieselvarmer. Hovedproblemet slik jeg ser det er at varmeren ikke kan slåes av, men kun kontrolleres av bilens elektronikk basert på utetemperatur. Når varmeren først starter må den kjøres varm dersom soting skal unngås.

Mitt spørsmål til dere på forumet er om noen har implementert av/på-bryter på varmeren i Volvo fra samme platform. Jeg vet at man i Ford Focus MkI kunne lure bilen til å tro at ute temp var høyere enn varmerens innslagstemp ved å legge inn en bryter på temp-sensor signalet. Kan liknende triks benyttes på Volvo?

Kan noen legge ut en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres? Fortrinnsvis på en slik måte at man slipper å fylle bilen med feilkoder?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#780343
Låt den "bränna ut" en timme i veckan istället.
av Mondrake
#803102
Dette kan løses ved å svitsje mellom bilens tempsensor og en fast 4kOhm motstand. Lurer da bilen til å tro at utetemp er 8 grader Celcius når den faste motstanden er innkoblet. Når tempsensor er innkoblet fungerer alt som normalt med automatisk tilleggsvarmer. Ingen feilkoder så langt i min bil. Motstanden svitsjes inn i ledningsnettet fra venstre speil hvor temperatursensoren sitter.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]