NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bandepart
Hej,
Jag köpte i Juni månad en Volvo C30, årsmodell -07 med kring 7000 mil. Knappt hade en månad gått då jag en morgon ej kunde starta bilen. Stendöd. Fick ringa Volvo assistans och de sade att batteriet var dött. Service på denna bil gjordes i Maj 2013.
Fick nytt batteri. Hämtade bilen nästkommande dag. Tog nyckeln och tänkte öppna bilen. Icke! Jag märkte att ljusen var på, och mekanikern erkände att de stått på hela natten. Startkablar krävdes för att starta bilen. Ut på motorvägen 20 minuter så att generatorn kunde ladda upp batteriet igen.
Pris: 2000 kronor.

Veckan därpå fick jag upp ett meddelande om Antisladd service erfordras. Ringde Volvo assistans och sade att jag lugnt kunde köra bilen över helgen, men uppsöka verkstad första arbetsdag vilket jag gjorde.

Lämnade in bilen på Bilia i Malmö. De ringde på eftermiddagen för att informera att hydraulaggregatet var kasst.
Pris: 12.000 kronor

Dagen därpå ringde de och meddelade att ett annat problem hade uppstått och att det denna gång var styrenheten som var kaputt. Även denna byttes.
Pris: 4.000 kronor.

Denna bil är köpt på Blocket med begagnatförsäkring via IF. De tog hela kostnaden för hydraulaggregatet samt styrenheten. Ett års garanti enligt Bilia.

I Måndags ett nytt fenomen. Körde bilen till jobb. Fint väder och inga bekymmer. På eftermiddagen hade det börjat regna och när jag kom ut på vägen fick jag ingen acceleration. Lyckades ta bilen till Bilia igen. Verkstadskillen kollade och sade att den inte går på alla cylindrar.

Då jag ej hört nåt gick jag igår in för att höra vad problemet var, och denna gång är det spridaren för bränsleinsprutningen som är paj.
Pris: 4.700 kronor.

Jag har pratat med IF, och finner alla dessa funktionsproblem som lite väl mycket. De höll med och skall föra en vidare dialog med Bilia.

Alla papper från säljaren, inklusive service, var den i köpt ( hos Bilia i Malmö ). Jag ser inga konstigheter. Bilen gick fint i en månad, och nu allt detta.

Vad kan man göra i sådan unik situation?

Tack!
av xerys2013
Känner igen ett par av problemen från min C30. Spridarna strulade, mest efter att ha parketat om bilen och kört den typ 20 sek. Finns en låååång tråd om detta här någonstans. Enl assistans som fick hjälpa mig, då startmotorn gick men den tände aldrig, avrådde han starkt från att köra den så pass korta sträckor, då motorn helt enkelt blev sur. C30 1,8F i detta fall. I detta fall så drog han loss spridarna och blåste rent dem. Det räckte...

I övrigt ska du nog va grymt nöjd att IF kliver in och tar större delarna av kostnaderna.

Lite osäker på vad IF och Bilia ska prata om. Vagnskadan ligger på 3 år, Maskinskadeförsäkringen upp till 10 000 mil om du köpt av privatperson alt 8 år. Möjligt att Volvo går in o tar vissa av skadorna där. Om det nu inte är slitage elelr missvård. Dåligt på vad som gäller i vilka sammanhang. Vet attmin bränslepump levde sitt egna liv genom att konstant pipa med ett högfrekvent ljud. Detta tog maskinskadan...

i övrigt får jag bara önska dig lycka till, att det går smidigt o att du slipper fler bekymmer i framtiden. Sånt här e alltid så jäkla trist närman köpt "ny" bil. Tar bort den sköna känslan till 100%!
Användarvisningsbild
av grillchips
Håller med xerys här, flexifuel-motorerna är lite krångliga när det handlar om korta sträckor, har själv upplevt problem då med min.

Vad har du för motor?
Det är skönt att höra att alla papper är i sin ordning, det verkar uppenbarligen hjälpa dig här. Hoppas bara att IF fortsätter hjälpa dig, vilket är det som de förstås är till för.

Håll oss gärna uppdaterade med allt och lycka till!
av Bandepart
Tack för all information. Volvon är en 1.8 Flexifuel motor och har gått fint på långa sträckor.
Hörde med Bilia om var fjärde tank skall vara bensin och de sade nej. Det skulle ej påverka bilens spridare eller filter.

Jag återkommer med mer information, förhoppningsvis nästa vecka.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja det finns många diskussioner kring det där med att tanka i bensin emellanåt. Jag har enbart kört på etanol under de 15 månader jag ägt min flexifuel och inte upplevt några andra problem än just att den kan va lite orolig i tomgången när jag startar bilen efter att strax innan ha kört en väldigt kort sträcka.

Det ska finnas en hetsig tråd om det här på forumet där en del påpekar att motorn tar stryk av att inte blanda bensin och etanol medan andra, likt Bilia, säger att det inte är några problem att bara köra ett bränsle. I manualen ska det tydligen stå att det rekommenderas att köra var tredje eller fjärde tank med bensin om man kör etanol men som sagt, rekommendationer.
av strannio
Personligen rekommenderar jag kunder med flexifuel att tanka bensin, speciellt under den kallare delen av året då bilarna blir svårstartade med etanol i tanken.. Tyvärr fräter etanol väldigt mycket mer än bensin samt "geggar" igen spridarna m.m med tiden.. Redan efter 4-5000 mil på etanol finns tydliga spår i spridarna bl.a vilket gör att jag avråder de flesta från att tanka etanol, det kan anses som mindre kostnadseffektivt att tanka bensin i dagsläget, dock väger man tyvärr inte in vad reparationerna kostar som etanolen många gånger orsakar..
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)