- fre 16 aug 2013, 12:31
#779322
Hej,
Jag köpte i Juni månad en Volvo C30, årsmodell -07 med kring 7000 mil. Knappt hade en månad gått då jag en morgon ej kunde starta bilen. Stendöd. Fick ringa Volvo assistans och de sade att batteriet var dött. Service på denna bil gjordes i Maj 2013.
Fick nytt batteri. Hämtade bilen nästkommande dag. Tog nyckeln och tänkte öppna bilen. Icke! Jag märkte att ljusen var på, och mekanikern erkände att de stått på hela natten. Startkablar krävdes för att starta bilen. Ut på motorvägen 20 minuter så att generatorn kunde ladda upp batteriet igen.
Pris: 2000 kronor.
Veckan därpå fick jag upp ett meddelande om Antisladd service erfordras. Ringde Volvo assistans och sade att jag lugnt kunde köra bilen över helgen, men uppsöka verkstad första arbetsdag vilket jag gjorde.
Lämnade in bilen på Bilia i Malmö. De ringde på eftermiddagen för att informera att hydraulaggregatet var kasst.
Pris: 12.000 kronor
Dagen därpå ringde de och meddelade att ett annat problem hade uppstått och att det denna gång var styrenheten som var kaputt. Även denna byttes.
Pris: 4.000 kronor.
Denna bil är köpt på Blocket med begagnatförsäkring via IF. De tog hela kostnaden för hydraulaggregatet samt styrenheten. Ett års garanti enligt Bilia.
I Måndags ett nytt fenomen. Körde bilen till jobb. Fint väder och inga bekymmer. På eftermiddagen hade det börjat regna och när jag kom ut på vägen fick jag ingen acceleration. Lyckades ta bilen till Bilia igen. Verkstadskillen kollade och sade att den inte går på alla cylindrar.
Då jag ej hört nåt gick jag igår in för att höra vad problemet var, och denna gång är det spridaren för bränsleinsprutningen som är paj.
Pris: 4.700 kronor.
Jag har pratat med IF, och finner alla dessa funktionsproblem som lite väl mycket. De höll med och skall föra en vidare dialog med Bilia.
Alla papper från säljaren, inklusive service, var den i köpt ( hos Bilia i Malmö ). Jag ser inga konstigheter. Bilen gick fint i en månad, och nu allt detta.
Vad kan man göra i sådan unik situation?
Tack!
Jag köpte i Juni månad en Volvo C30, årsmodell -07 med kring 7000 mil. Knappt hade en månad gått då jag en morgon ej kunde starta bilen. Stendöd. Fick ringa Volvo assistans och de sade att batteriet var dött. Service på denna bil gjordes i Maj 2013.
Fick nytt batteri. Hämtade bilen nästkommande dag. Tog nyckeln och tänkte öppna bilen. Icke! Jag märkte att ljusen var på, och mekanikern erkände att de stått på hela natten. Startkablar krävdes för att starta bilen. Ut på motorvägen 20 minuter så att generatorn kunde ladda upp batteriet igen.
Pris: 2000 kronor.
Veckan därpå fick jag upp ett meddelande om Antisladd service erfordras. Ringde Volvo assistans och sade att jag lugnt kunde köra bilen över helgen, men uppsöka verkstad första arbetsdag vilket jag gjorde.
Lämnade in bilen på Bilia i Malmö. De ringde på eftermiddagen för att informera att hydraulaggregatet var kasst.
Pris: 12.000 kronor
Dagen därpå ringde de och meddelade att ett annat problem hade uppstått och att det denna gång var styrenheten som var kaputt. Även denna byttes.
Pris: 4.000 kronor.
Denna bil är köpt på Blocket med begagnatförsäkring via IF. De tog hela kostnaden för hydraulaggregatet samt styrenheten. Ett års garanti enligt Bilia.
I Måndags ett nytt fenomen. Körde bilen till jobb. Fint väder och inga bekymmer. På eftermiddagen hade det börjat regna och när jag kom ut på vägen fick jag ingen acceleration. Lyckades ta bilen till Bilia igen. Verkstadskillen kollade och sade att den inte går på alla cylindrar.
Då jag ej hört nåt gick jag igår in för att höra vad problemet var, och denna gång är det spridaren för bränsleinsprutningen som är paj.
Pris: 4.700 kronor.
Jag har pratat med IF, och finner alla dessa funktionsproblem som lite väl mycket. De höll med och skall föra en vidare dialog med Bilia.
Alla papper från säljaren, inklusive service, var den i köpt ( hos Bilia i Malmö ). Jag ser inga konstigheter. Bilen gick fint i en månad, och nu allt detta.
Vad kan man göra i sådan unik situation?
Tack!