NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finlandia
#779018
Har en v50 1,8F -2009 som har gått 9000mil.
När jag startar bilen efter att den stått över natten, som gnisslar de ,troligen från generatorremmen.
slutar låta efter några minuter.
Har beställt en ny rem från auto mister.

Är de nån som kan beskriva hur jag byter generatorremmen???
Tacksam för hjälp.
av dieselputte
#779097
Det är nog inget att oroa sig för, bildas ofta kondens i rem och spännrulle som gör att det brukar låta lite i upp till 10 sekunder innan det tystnar. Kan även bero på dåligt batteri som kräver hög ström i några minuter varvid remmen kan gnissla.

Jag har haft gnissel/lätt rasslande till och från under de 6.5 år jag haft bilen (V50 2.0d). Den har nu gått 10400mil och har aldrig bytt någon rem, däremot gick generatorn sönder av andra orsaker för några år sedan.

Vet inte hur man byter, men här har du lite saxat från en handbok (står bara 1.8 + 2.0 liter motor så jag vet inte om det gäller 1.8F?) Vad jag förstår är det 2 remmar, en för AC och en för vattenpump+ generator och man måste tydligen lossna den till AC för att komma åt den andra remmen. (dåliga bilder och otydlig bekrivning men det står som följer;)

1. Ta loss höger framhjul och palla upp bilen.

2 ta loss skyddskåpan under bilen som sitter med 7 skruvar.

3 Ta bort hjulhusets innerskärm

4 Koppla bort AC'ns anslutningskontakt och skruva loss bultarna som håller kompressorn , skyddplatta och rörets fästbygel. Låt kompressorn vridas och ta bort AC remmen från remskivorna

5 Vrid spännarens centrumbult moturs för att minska spänningen. Notera hur remmen är dragen och ta därefter bort remmen.

Montage av ny rem på samma sätt som den gamla var dragen , se till att remmen är korrekt placerad i remskivans spår. (Står inget om hur hårt man ska dra spännrullen!) bara att man skall montera tillbaka kompressorn med skyddsplatta och vara försiktig med de 3 bultarna så man inte drar villgäng, därefter sätter man tillbaka kompressorns elkabel, innerskärmen, skyddskåpan under motorn och hjulet.
Användarvisningsbild
av hollan
#779182
på 1,8f så är det en fast spännare och det är den som gör att det gnisslar denna är ersatt nu med en fjädrande spännare köper du rem och spännare på volvo får du en fjädrande spännare och den kommer vara tyst
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)