- tor 15 aug 2013, 18:58
Det är nog inget att oroa sig för, bildas ofta kondens i rem och spännrulle som gör att det brukar låta lite i upp till 10 sekunder innan det tystnar. Kan även bero på dåligt batteri som kräver hög ström i några minuter varvid remmen kan gnissla.
Jag har haft gnissel/lätt rasslande till och från under de 6.5 år jag haft bilen (V50 2.0d). Den har nu gått 10400mil och har aldrig bytt någon rem, däremot gick generatorn sönder av andra orsaker för några år sedan.
Vet inte hur man byter, men här har du lite saxat från en handbok (står bara 1.8 + 2.0 liter motor så jag vet inte om det gäller 1.8F?) Vad jag förstår är det 2 remmar, en för AC och en för vattenpump+ generator och man måste tydligen lossna den till AC för att komma åt den andra remmen. (dåliga bilder och otydlig bekrivning men det står som följer;)
1. Ta loss höger framhjul och palla upp bilen.
2 ta loss skyddskåpan under bilen som sitter med 7 skruvar.
3 Ta bort hjulhusets innerskärm
4 Koppla bort AC'ns anslutningskontakt och skruva loss bultarna som håller kompressorn , skyddplatta och rörets fästbygel. Låt kompressorn vridas och ta bort AC remmen från remskivorna
5 Vrid spännarens centrumbult moturs för att minska spänningen. Notera hur remmen är dragen och ta därefter bort remmen.
Montage av ny rem på samma sätt som den gamla var dragen , se till att remmen är korrekt placerad i remskivans spår. (Står inget om hur hårt man ska dra spännrullen!) bara att man skall montera tillbaka kompressorn med skyddsplatta och vara försiktig med de 3 bultarna så man inte drar villgäng, därefter sätter man tillbaka kompressorns elkabel, innerskärmen, skyddskåpan under motorn och hjulet.