NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har sedan tre år tillbaka en V50 (1,8F från 2006).
Den fungerar som den ska och tuffar på utan gnäll.

I början tankade vi mestadels etanol och allt var frid och fröjd. Sen läste min fru något om etanol i flexifuelmotorer på nätet, fick panik och sedan dess har det varit bensin som gäller. Jag tycker däremot att det verkar fullt rimligt att tanka etanol med jämna mellanrum, varpå något slags krig utbryter. ??:-/

Jag kan villigt erkänna att jag inte är bilexperten i familjen - men helt ärligt, vad är det som kan hända?
Och hur stor risk är det att det händer?
Det skiljer ändå mer i pris än vad det gör i förbrukning, miljöaspekten och det ekonomiska är väl ganska bra argument?
Jag läste frättestet på garaget förut, och det verkar ju onekligen visa på att det ska vara bra att tanka etanol?

Kan någon snälla förklara på ett mycket pedagogiskt sätt vad faran är, för jag kan verkligen inte prata med henne om det.
Är det bara att ge upp, eller finns det hopp för min ståndpunkt?

/Perry

(Helt ny på forumet, please be gentle)
Bilen är gjord för etanol och kan självklart tankas med etanol.

Jag hade en exakt likadan (V50 -06 1,8f) fram till si vintras och tankade etanol förutom de kallaste månaderna (Fick lite problem med kallstarterna om det var -10 eller kallare... vissa kan köra etanol året runt utan startproblem.)

Det är billigare att köra på etanol också och har varit så senaste åren.. etanolen är så pass mycket billigare så även om bilen drar mer per mil blir det ca 2kr billigare per mil.

Vet att det under 2010 var något problem då en sammanblandning av E95 (som används främst av etanolbussar) och E85 hos oljebolagen upptäcktes. Det kunde orsaka motorskador då oljesystemet sattes igen. Det blev fixat ganska omgående efter att det upptäcktes.

Svårt om frun fått för sig att det skulle skada bilen på nått vis bara för nån gammal artikel eller insändare på nätet.. måste vara farligt att låta henne sitta vid datorn.. det står mycket knäppt på internet. :D
Etanolen fick extremt uselt rykte pga de föroreningar som fanns i den i början. Är man orolig kan man köra var tredje tank eller nåt sånt bensin. Men det finns massor av folk på forumet som kör sina bilar på etanol året runt och aldrig märker av problem.

En grej du borde varnas för är dock att om du fyller upp med etanol efter en tank bensin bör du köra en kvart eller så för att motorn ska få känna av nya soppan. Om man tankar upp med etanol och sedan direkt åker och ställer bilen kommer den att starta och tro att den kör på bensin pga att adaptionen ej hann gå igenom, då blir den omöjlig/svår att starta. Även detta har lett till att folk blir panikslagna och tror att etanolen dödat bilen, detta står dock i instruktionsboken...
crumpets skrev: En grej du borde varnas för är dock att om du fyller upp med etanol efter en tank bensin bör du köra en kvart eller så för att motorn ska få känna av nya soppan. Om man tankar upp med etanol och sedan direkt åker och ställer bilen kommer den att starta och tro att den kör på bensin pga att adaptionen ej hann gå igenom, då blir den omöjlig/svår att starta. Även detta har lett till att folk blir panikslagna och tror att etanolen dödat bilen, detta står dock i instruktionsboken...
För mig räckte det med att köra ca 5 km under kanske 5 min. (Så långt jag hade från macken jag oftast tankade på och hem. (Farsta-skogås)
Kändes snabbare än så att det lite ryckigare försvann.. alltså bara efter ett par km kändes bilen "normal" igen.
HAr även för mig att jag läst någonstans att efter att kört på E95 en längre tid och ska gå över till E85 så var rekommendationen dels att som Joel80 säger, köra minst en kvart efter tankning, men även köra första tanken 50/50, E85 samt E95. Vet ej om detta stämmer eller ej.

Min tidigare 1,8F blandade jag hej vilt i för att sista året jag hade den enbart köra på etanol. Aldrig några problem och den är ju för tusan gjord för att köras på det bränslet.
Inget att vara oolig över!
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)