NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
#778349
En bekant har nyligen köpt en V50 modellår 2010 och fick en smärre chock när han hörde att det vid 12 000 mil ska göras service med partikelfilterbyte för 15 000 kr (auktoriserad volvoverkstad).
Går det att komma undan detta billigare? Har hört att filtret inte behöver bytas helt utan servas med någon form av vätska eller dyl??
Användarvisningsbild
av crumpets
#778485
På en 2010 känns det väl hyfsat dumt att snika in på service? Den är fortfarande värd såpas mycket att värdetappet kan bli illa av det. Men annars är det väl bara att köra på tills partikelfiltret felkodar egentligen. Additiv kan dock behöva fyllas på. Men som sagt, har den gått på ett icke särskilt sotande sätt så kan filtret rulla längre än så utan problem om han har lite tur.
Användarvisningsbild
av Media
#778602
crumpets skrev:På en 2010 känns det väl hyfsat dumt att snika in på service? Den är fortfarande värd såpas mycket att värdetappet kan bli illa av det. Men annars är det väl bara att köra på tills partikelfiltret felkodar egentligen. Additiv kan dock behöva fyllas på. Men som sagt, har den gått på ett icke särskilt sotande sätt så kan filtret rulla längre än så utan problem om han har lite tur.

Det är inget som tar skada av att fortsätta köra då eller?
Användarvisningsbild
av Knight8806
#778674
Additivet (Eolys-vätska) jobbar tillsammans med dieselolja för att förbränna alla dieselpartiklar och övrig sot via partikelfiltret. Denna process är nödvändig för att få ett acceptabelt avgasvärde. Om du avstår från att byta filtret kommer så småningom diverse sot täppa igen den till en punkt där förbränningen inte kan ske effektivt (detta märks genom att bilen regenererar med kortare intervall). Till slut kommer dieseloljan rinna ner genom förbränningsväggen till motorn där en rusning sker. En rusning är en process där motorn går på högvarv för att bränna bort överflödig olja och här går det inte att vrida av tändningen. I de flesta fall leder detta till att motorn skär vilket föranleder ett motorbyte.

Additiv måste bytas varje 6 000 mil, men vissa hävdar att partikelfiltret klarar av långt mycket mer än 12 000 mil. Kanske 18 000 mil?

Hur långt filtret håller beror på hur man kör. Kör du ofta i tät trafik med mycket start och stopp, kommer filtret täppas igen tidigare.

Både Eolys och filter (från Bosch) kan köpas av eBay för en billigare peng. Du kan sedan utföra arbetet själv eller överlåta det till en billigare verkstad, men då förlorar du eventuella garantier och goodwill från Volvo.

Valet är ditt. Vill du köra 6 000 mil i ovisshet om när varningsmeddelanden kommer börja lysa? Andrahandsvärdet blir (ursäkta ordet) kattpiss när nästa ägare får reda på hur bilen har underhållits.
av Gourmand
#778834
Det handlar väl knappast om att missköta bilen eller att köra i "ovisshet", bara för att man tänker själv. Man byter filtret när det behövs och inte när Bilia och andra skojare försöker lura i folk att det ska göras. Eolysvätskan fylls på vid 6000-milaintervall oavsett om filtret byts eller ej. Att köpa ett partikelfilter på den öppna reservdelsmarkanden kostar runt 2500:- och jobbet görs av vilken verkstad som helst på ca 40 minuter. Om bilen blir ordentligt varmkörd regelbundet och ej mestadels körs korta sträckor mer många kallstarter kan man räkna med upp till 20000 mil, innan man behöver bekymra sig. Bilen "säger själv till" när partikelfiltret behöver rengöras/bytas och den vanliga regeneringen inte längre räcker till.
Ponera att du vill sälja din bil vid ca 17000 mil, så är det enkelt och relativt billigt att då byta filtret för att göra bilen mer lättsåld. Skulle jag vara spekulant på en bil med dessa miltal, så är det naturligtvis bättre att köpa en bil med nybytt filter än att det är bytt 5000 mil tidigare. Sköt sedvanlig service på bilen (ej hos Bilia och liknande) och hantera partikelfiltret separat. Det är det enda vettiga och skrämselpropagandan om andrahandsvärdet är bara att glömma.
av dongan
#778903
I dom fall där motorer rusat är det väl pga att man inte fyllt på eolys vätska?
Och det är väl bara 2,0d som drabbats av detta?
Har själv en v50 drive -09 som gått 12800mil.
Hoppade över bytet av partikelfilter och tar det när bilen säger till.
Användarvisningsbild
av Media
#779265
Enligt en annan vän ska det ha kommit någon vätska som ska rena partikelfiltret, men det kanske är den vätska som tidigare nämnts i inlägget? ??:-/
Användarvisningsbild
av crumpets
#779279
Partikelfiltre har alltid eolysvätska men detta är normalt och används vid vanlig drift när värmen inte räcker till från bara avgaserna som jag har förstått det. Häll inte i något junk i dieseln eller så. Hade det funkat hade tillverkaren rekommenderat det. Inget tar skada om du kör på med ditt gamla partikelfilter och bara fyller på eolysvätska. Bilen kommer att larma när det börjar bli fullt.
av Gourmand
#779327
Enklare kan det inte uttryckas ! Gör inte partikelfiltret till ett problem, som det inte behöver vara och låt det heller inte kosta en massa pengar helt i onödan.
av jumu01
#779504
En anledning till att inte välja en bil med partikelfilter som kräver frekventa underhåll är de hutlösa servicekostnaden av partikelfiltret, sälj bilen och välj en annan modell!
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)