NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har sedan en tid haft problem med min Volvo V50 2.0D -07:a. (10500 mil)

[Editerad - gick lite fort när jag gjorde analysen, har nu kommit på att det blev en 0-a för mycket i nedan frekvensanalys, alltså är det toppar vid 13 och 17.7Hz istället och INTE vid 130 och 177 Hz]

Tidigare var det vibration vid låga varv och motorbroms. Bilen var inne för reparation och byte av dubbelmassesvänghjul och koppling. Efter detta har vibrationer vid motorbroms försvunnit. Däremot så upplever jag istället vibrationer vid motorvägsfart, börjar kännas vid 120 och når sin "topp" vid 127km/h på mätaren.

För att se att det inte var inbillning så spelade jag in vibrationerna med telefonen och gjorde en frekvensanalys. Den visar att mellan 120 och 127km/h så uppstår två vibrationer, en vid c:a 13 Hz och en vid 17.7Hz (är en nolla för mycket i diagrammen nedan). Om jag tänker rätt så borde hjulen snurra med cirka 16Hz.

Vibrationer vid fart under 110km/h. (frekvensen motsvarar från 0 till 30 Hz)
Bild

Vibrationer vid fart mellan 120 och 127km/h. (frekvensen motsvarar från 0 till 30 Hz)
Bild

Någon som har en idé om vad som orsakar vibrationerna? Är det drivaxlarna som spökar tro? Tacksam för tips!
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!

Om metoden: Har en android-mobil och till den laddat ner appen "Accelerator monitor". Det är bara att starta appen (ställa in på snabbaste möjliga inspelning) samt starta inspelning av data. Accelerator monitor visar accelerationen i mobilens tre leder, x-y-z samplat var 10ms (100Hz). I efterhand tog jag över filen till en dator och med hjälp av matlab gjordes frekvensanalysen.

Datan är inspelad under cirka 200 sekunder. Av de första hundra så låg jag på motorväg under 110km/h, av följande hundra så var det körning mellan 120 och 127km/h. Frekvensanalysen är gjord på de första hundra sekundrarna respektive de följande 100 och innehåller alltså samtliga vibrationer mellan 120 och 127.

Om bilen: Hjulbalansering är nygjord. Saknade vikter på nästan samtliga hjul och trodde då att problemet skulle vara löst med en omviktning (gjorde ordentligt rent i hjulen och balanserade därefter hjulen) - ingen skillnad.

I övrigt så kan jag tycka att drivlinan "darrar till" vid gaspådrag, även vid körning i rondell/svängning så kan det vara lätt-lätt darr i ratten och lite dovar ljud från drivlina/motor. Med frekvenstoppar på 13 och 17.7Hz så kan det vara rimligt att tro att hjulens hastighet har varit hälften av detta, alltså 15.35Hz och att vibrationen uppstår som en skakning i drivaxeln (eller dubbelmassesvänghjulet som alltså är nybytt)?

Vid motorväg så skulle jag säga främst stolen/bilen. Vid gaspådrag/rondell så skulle jag säga en kombination av stol/bil/ratt.
* nördvarning * :-)

På min 2.0:a har jag också upplevt vibrationer vid ungefär de hastigheterna och i mitt fall verkar de antagligen bero på obalans i svänghjulet och blir mest tydliga vid ca. 2200 rpm. Försvinner så fort man trycker ner kopplingen eller kör i 120 km/h i en annan växel (min bil är 6-växlad).

Dock borde de vibrationerna snarare ligga runt 36-37Hz så min fråga är om det är hela sprektrat du har plottat eller om det finns mer högre upp?

Om jag inte har räknat helt tokigt borde standarddäck (205/55-R16 ) snurra runt 17 rps vid 120 km/h så vibrationer från däck borde hamna runt 17 Hz. Vad spiken runt 13 Hz kommer ifrån är en fråga.

Vilka däck sitter på din bil och vid vilket varvtal uppstår vibrationerna i ditt fall?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)