NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min första post här så hoppas den hamnar rätt... :)

Går i bilbytartankar o har hittat en riktigt fin V50 som jag har blivit riktigt sugen på... Dock är det en "gammal" V50 o jag har väldig beslutsångest om det är en för gammal bil, med andrahandsvärde o dyl i åtanke...

Den är maxutrustad bortsett från GPS o VOC, har gått knappa 2000 mil o ligger på dryga 230k. Det är en -12a D4 R-design med automat. Automat är ett krav, ja.

Borde jag köpa en modernare bil, typ V60? V60 måste ha R-designpaketet (ej röd...) för att jag ska stå ut med den o det hittar jag inte så många i min prisklass, som egentligen inte sträcker sig högre än till 200k. Men vid rätt bil kan det bli något högre...

Mina baskrav är;
Automat
Dragkrok
Motorvärmare, el eller bränsle

Bra att ha är...
Elstolar med minne, vi är fler förare o byter ofta. Summum, med andra ord.. Eller?

Ska jag köpa V50n? Den är egentligen precis vad jag vill ha men jag vill ju inte göra en sämre affär än nödvändigt, så att säga... Någon som är vaken med nått bra råd?

Är V40n mkt mindre? Den upplevs mkt mindre. Vi har ej behov av barnvagn el. Dyl. För tillfället... ;)

Med vänlig hälsning!
V40n har obefintligt bagage typ som C30 så ska du ha en mindre kombi så är V50n mycket större.

Ja vet inte vad du har tänkt dig för motor i V60n? V50n är mycket billigare med sama motor.

V50 D4 är inte skit precis. V60n har trevligare inredning och ett roligare baksäte.

Inbyggd GPS avgör inte mina bilköp men VOC har man mer nytta av om bilen körs dagligen.
Att den saknar GPS är bara bra :) VOC hade dock varit trevligt. Men väldigt ovanligt på V50, väl?

På V60 önskas typ den motor med automat som jag har råd med :) blir väl D2 eller kanske T3... Dock är jag inget stort fan av inredningen i volvos nya modeller...

Kommer andrahandsvärdet droppa fortare på en V50 av sista modellen än av V60 av första, typ?
VOC i V60 har betydligt fler funktioner än VOC i V50 där du bara kan sköta värmaren, se vart bilen är parkerad, nivå i bränsletank, lite service indikationer typ spolarvätska, trasiga lampor mm. Körjournal plus lite till.
Låsa/låsa upp går inte, blinka med lampor går inte heller, se medelförbrukning och sånt går inte heller.
Fjärr start av värmaren går alltid att köpa till om VOC saknas i rätt V50.

En tidig V60 skulle jag inte köpa och absolut inte med de minsta motorerna!!! En V50 D4 R-design/classic med vinge och stora fälgar är rätt snygga faktiskt. Tyvärr så kommer det in en del vägljud men annars är bilarna väldigt tysta.

Andrahansvärdet är svårt att säga något om. En fullsmetad V50 med D4 motor är som sagt inte skit.
V50 i andrahandsvärde kanske behålls hyfsat då de inte tillverkas längre? Framförallt R-design som iallafall jag inte ser så överdrivet många av här i Stockholm. V50 som bil är ju å andra sidan förbannat poppis men maxutrustade är väl desto mer sällsynta.
Samtidigt, kanske en tidig V60 kanske droppar en del iochmed faceliften som kom nu?
Bara lite tankar kring det hela.

Jag är ytterst nöjd med min V50 (1.8F) förutom att jag såhär i efterhand känner att en större motor hade varit trevligt. När det blir dags att byta bil så blir det utan tvekan en V60 men som du säger, R-design är ett krav men då sticker priset iväg lite. Personligen skulle jag ha svårt att lägga mer än 150k för en V50, allt över så hade jag siktat in mig på en V60 istället. Det är förvisso helt irrelevant då allas plånböcker är olika tjocka. ;)

Har du tagit med förbrukning, skatt och försäkring m.m i beräkningarna eller är det inget bekymmer oavsett?
av Lövet
V60 är
-roligare att köra, mycket bättre styrning och mindre krängning
-större invändigt förutom i bagaget
-modernare i instrumenteringen
-tystare

V50 är gammal vid det här laget. Mycket har hänt på bilmarknaden. Det märks på chassit, inredningen och framförallt automatlådan som kommer göra D4an att kännas slöare än vilken T3 eller D2 som helst.

Ekonomiskt lär V50in sjunka som en gråsten. När bilen är 5-6 gammal så kommer den värderas som vilken basutrustad bil som helst, du får igen max 10% av värdet på extrautrustningen, om ens det. Ta en titt på äldre Volvos, det skiljer i princip noll och ingenting baserat på utrustning när de blir äldre. Det är ålder, skick och miltal som styr helt.

Om du VILL ha lull-lull så tycker jag ändå att du ska köpa V50in. Ingen annan ska betala för den än du och då är det bäst att du gillar den. Inte jag.
Däremot kan jag inte hitta några rationella argument alls att köpa V50in. När V60 kom hade S60N sålts länge så barnsjukdomar är inget problem.
grillchips skrev:Personligen skulle jag ha svårt att lägga mer än 150k för en V50...
Precis så känner jag också... :P sen snubblade jag över denna V50 som var himla snygg. Den liksom ställde till det för mig.
grillchips skrev:Har du tagit med förbrukning, skatt och försäkring m.m i beräkningarna eller är det inget bekymmer oavsett?
Ja, det har jag o när vi snackar Volvo är det inte så dyrt att det blir ett problem :)
andreas_lofgren skrev:V60 är
-roligare att köra, mycket bättre styrning och mindre krängning
-större invändigt förutom i bagaget
-modernare i instrumenteringen
-tystare

V50 är gammal vid det här laget. Mycket har hänt på bilmarknaden. Det märks på chassit, inredningen och framförallt automatlådan som kommer göra D4an att kännas slöare än vilken T3 eller D2 som helst.

Ekonomiskt lär V50in sjunka som en gråsten. När bilen är 5-6 gammal så kommer den värderas som vilken basutrustad bil som helst, du får igen max 10% av värdet på extrautrustningen, om ens det. Ta en titt på äldre Volvos, det skiljer i princip noll och ingenting baserat på utrustning när de blir äldre. Det är ålder, skick och miltal som styr helt.

Om du VILL ha lull-lull så tycker jag ändå att du ska köpa V50in. Ingen annan ska betala för den än du och då är det bäst att du gillar den. Inte jag.
Däremot kan jag inte hitta några rationella argument alls att köpa V50in. När V60 kom hade S60N sålts länge så barnsjukdomar är inget problem.
Du nämner växellådan som svag punkt på V50n... Jag upplever den sexstegade betydligt trevligare än den femstegade. Är det olika lådor eller är sexan en vidareutvecklad femma? Är de "lika gamla" i grund o botten?

Denna V50 har vid det här laget redan sjunkit typ 140k i pris (sjukt...) - har ställt upp en värdeminskningskalkyl som i worst case scenario ger 1000kr värdeminskning i veckan om jag skulle köpa den för 230. Är det realistiskt eller en mardröm som inte kommer förverkligas...? Svår fråga såklart. Hur som, 1000kr/v har jag inte råd med!

Jag vill ha lite godis, ja! Det är roligt o kommer göra så att jag uppskattar och tycker om bilen mer vilket kommer göra att jag tar bättre hand om den! :)

Du har rätt i det du säger om barnsjukdomarna... Finfint.

Tack för bra svar till er alla... Uppskattas verkligen i denna svåra i-landsproblemstund. :P Har vridit o vänt på detta länge nu men har fortfarande inte bestämt mig. Gah.
Det jag kan bidra i ämnet är att insteget i V60 är lägre än i V50 så prova hur det är o gå i och ur den. Vad jag tror är V60 helt enkelt lägre i takhöjden än V50. Och som tidigare nämnt så är bagaget mindre i V60 framför allt lägre i takhöjd. För mig passade inte det alls att välja V60 när min V50 blev inlöst så jag fick lägga till o ta en V70 istället som är högre i takhöjd (lite stel i kroppen).
Dogfight
av Lövet
Det skulle inte förvåna mig om bilen kommer tappa hälften av värdet på 3 år, det blir ungefär 3200kr i månaden. När du ska sälja bilen kommer den anses väldigt gammal och värderas därefter. Efterfrågan styrs inte av den exakta åldern utan hur gammal modellen betraktas. S40 kom 2003...
Jämför exempelvis en V70 från 2005 och en från 2001. Vid det här laget kostar de nästan samma pengar vid samma miltal.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)