- mån 08 jul 2013, 13:43
Min v50 D5-07 med Geartronic har börjat växla hårt såväl 1-2 2-3 och tillbaka. Samtidigt som detta började så började den även "sucka" på jämn gas. Även om jag inte kan gå ed på det så började problemen tidsmässigt med att jag fick ac:n påfylld. Ibland rycker den mer, ibland suckar den bara. Stänger jag av ac:n så blir det markant skillnad i båda dessa fel. Suckandet försvinner nästan helt och den växlar även mjukare, dock inte klockrent.
Vi har bytt dieselfilter, olja i lådan, nollat felkoder (som inte indikerade något om detta), kontrollerat att såväl motor som låda har senaste programvara samt nu senast mätt upp att det inte föreligger onormalt glapp i ac:n. Vi har även pyst 30g gas för att se om ryckandet skulle bero på för högt tryck i systemet. Bilen har gått knappt 17.000 mil och är alltid servad på Volvo.
Någon som har en idé?
//
Christoffer
Vi har bytt dieselfilter, olja i lådan, nollat felkoder (som inte indikerade något om detta), kontrollerat att såväl motor som låda har senaste programvara samt nu senast mätt upp att det inte föreligger onormalt glapp i ac:n. Vi har även pyst 30g gas för att se om ryckandet skulle bero på för högt tryck i systemet. Bilen har gått knappt 17.000 mil och är alltid servad på Volvo.
Någon som har en idé?
//
Christoffer