Deetoy skrev:Motorfästena var ok och fått bud på att det troligtvis är dubbelmassasvänghjulet.. Kostnad ca 14000 kr på volvo verkstad. Då vi köpte Bilen för knappa 2 månader sedan så borde bilfirman stå för kalaset. Hur denna kan ha gett upp bara sådär är för mig ett mysterium...
Inget ovanligt alls! Bytte precis (Mars månad) koppling och svänghjul då svänghjulet faktiskt gick sönder! Dunkade rätt duktigt från det... Fick bärga bilen. Blev en nota på 18.210:-, sådär roligt.
Googlar du på DMF failure så märker du att det är ett vanligt problem. Det är Dubbelmassehjulet som tydligen har en dålig konstruktion eller nått.
Hur långt har bilen gått? Våran hade rullat ca 20.000mil vid det inträffade, så när koppling börjar slitas då tror jag det är dags för DMF'en också tyvärr.
Finns lite man kan göra för att minska slitaget på DMF'en tydligen. Tex: Inte ha kopplingen nertryckt vid stoppljus etc. Friläge så ofta som möjligt. Inte slira på kopplingen (självklarhet), Inga snabba accelerationer från låga varvtal. Tex 1200rpm - 3000 rpm, inte köra på för låg växel å för låga varvantal, växla upp vid högre varvantal som tex 2000rpm å uppåt... Du finner informationen när du söker som sagt :)

[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986