NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hassaninho
Hej,
På sistone hände det nått konstigt,
Bilen gick inte att starta och den tickade inte heller så det kändes inte som det var batteriet som var tom.
Dock startades bilen ganska enkelt vid en liten knuff.
Sedan märkte jag att minuspolen vid batteriet visade lite missfärgningar och skumliknande grejer.
Kan ha varit att minuskontakten inte hade bra kontakt, så jag rengjorde den och spände den.

Nu efteråt så har jag inte haft problem med att bilen inte startar utan problemet som nu kan uppstå är:

Bilen startar inte vid första försöket, och vid andra försöket startar den med väldigt lågt varvtal, dvs under 1000varv och det händer ingenting om man trycker på gasen förrän flera försök och flera sekunder, då går den upp i varv och den funkar den bra igen.

Jag har en diagnos verktyg men den visar inga felkoder.

Vad tror ni kan vara felet?
Jag har fått höra att det kan vara dessa som är problemet är antingen är batteriet eller startmotorn, men jag vill ha er åsikt.
Kan det inte ha med tändstift att göra, eller att den inte får tillräckligt med bränsle etc?

Tacksam för svar.
av Hassaninho
Uppdaterar med att ja nyss skulle starta bilen. De gick inte alls. Knuffade den 10 meter och den startade.
Därefter stängde ja av den direkt o sen gick de att starta som vanligt.
Då är vi nog överens om att det inte är batteriet.
Startmotorn?
av goddamnswede
Holder på med samme problem på min 05 T5, startet i fjor høst med no start condition, som du beskriver.
Volvo har hatt bilen inne tilsammen 4 uker de siste 6 måneder. Uten fix.

De byttet tenningsmodul uten at det hjalp.
Volvo jerry rigget med en jordkabel fra startrelee til permanent jord. Etter det har følgende blitt ødelagt og byttet
-FPS
-Map
-Maf
-ECT
-TCV
-Plugger
-båda o2 sensors
-viftehus
-PCV
-batterikabler
-servopumpe
-startmotor

Bilen lider samme problem enda, har koblet bort jukskabelen fra volvo men problemet er der fortsatt, starter av og til men ikke alltid.

Det neste som skal byttes er spjallhus, 3 ukers ventetid på deler. Har nesten 50 tusen i rep så langt
Ingen feilkoder...!

Batteriet er såklart nytt..
Användarvisningsbild
av C.W.
Likande problem förutom varvtalet då.
Problemet/felet var i samband med tändningslåset som glappade.
I vissa lägen kunde jag vrida nyckeln till läge 3 (Start) och inget hände. Inte ett klick, inget.
Efter ett tags vila så kunde bilen starta direkt. Inga felkoder.
Hade den på Volvo och de bytte tändlåset och det har verkar ha hjälp.
av Hassaninho
Uppdaterar med att de nästan är värre nu.
Jag har servat bilen nu, bytt tändstift osv men inget verkar ha hjälp.
Bilen var felfri ca 1 månad för att nu börja igen.
De är inget fel på batteriet.

Bilen är väldigt svårstartad just nu, ibland kan den svara efter flera försök, annars står den bara o hostar.
Annars måste man knuffa den så den startar.
Men de är inte slut där, bilen kan tappa kraft samtidigt som jag kör. Man ser hur mätaren bara sjunker och inget händer vid gaspådrag för att sedan dra iväg igen.

Inga fel koder.
Kan det vara startmotorn?
av strannio
Nej, glöm startmotor osv!!
Felet på din bil ligger ingenstans i närheten av strömförsörjning eller liknande, jag kan dock inte säga vad felet är..
Lågt varvtal osv låter skumt, jag hade testat att byta bränslefilter om jag var som dig.. Går den alltid runt på startmotorn? Om INTE, tror jag på SCL, tändningslås!
av Hassaninho
Ja den går runt men den startar ej. Imorse fick ja testa starta den 3-4 ggr innan den starta och då gick den bra till jobbet.
Igår hackade den tex...
Kan det vara batteriet? Ja har kollat upp den och den är grön.
Var ligger bränslefiltret nånstans i min bil?
De kan ju kännas som om bränsle inte riktigt kommer fram.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]