NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Har rattlåset gått i? Testa att dra "loss" ratten nån cm åt andra hållet än den sitter fast åt.. Så att du liksom håller den i mitten av det spann du kan röra den i.

Har svaga minnen att jag hade det problemet.. men det kanske inte var på min gamla V50, eller så var det det. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har varit med om att jag inte kunnat vrida om tändningen då jag råkat dra i rattlåset. Dock kan jag inte minnas att datorn har sagt något om det men som Joel säger så är det bara att vrida ratten och vrida igång tändningen så släpper det.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rattlåset är förmodligen elektroniskt. Ett dyrt standardfel som kostar runt 10 laxar att fixa om inte Volvo tar en del av kostnaden.
Prova att lossa minuskabeln en stund och testa. Annars bärgare.
av Janne358
Har ett liknande problem. Får felmeddelande att ratten är låst prova igen. Men nu är inte ratten låst dock enormt trög och bilen startar inte. En del klick hörs från motorn,ström finns. V50 -05. Tips å förslag mottages tacksamt.
av strannio
Rattlås alternativt SCL styrenhet(tändningslås) det sistnämnda brukar dock varna i display att nyckeln inte känns igen och den kan ibland fastna i t-låset!

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]