NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hamnade i limp mode under resa i helgen och senare tändes även lampan "fel avgasrening osv". Det verkar alltså vara dags för rengöring av filtret. Jag har några frågor kring det och har läst en massa trådar om hur olika människor hanterat problemet.

- Kan man via Vida tvinga en regenerering trots att bilen är i limp mode och inte varvar mer än 3000?
- Låt säga att filtret demonteras och rengörs, hur tar jag reda på om även additiv behöver fyllas på? Är det bara Vida som kan svara på det?

Slutligen, är det någon i Uppsala (förutsatt att fungerar i limp mode) som har Vida Dice och som skulle kunna tänka sig att vara behjälplig med en triggad rengöring?
kilroy2000 skrev:- Kan man via Vida tvinga en regenerering trots att bilen är i limp mode och inte varvar mer än 3000?
Kan inte mer än säga att det går alltid att testa. Du kan alltid ta loss filtret och spola det rent. Antagligen så har additivet varit slut ett tag och därför så har filtret blivit fullt. Additivet höjer temp på avgaserna för att förbränna partiklarna i filtret.
kilroy2000 skrev:- Låt säga att filtret demonteras och rengörs, hur tar jag reda på om även additiv behöver fyllas på? Är det bara Vida som kan svara på det?
Stämmer. Vet i alla fall inte om något annat sätt. Bor i Solna och har vida/dice. PM:a i så fall

/peter
Tack för svaren Peter!

Behöver skaffa additiv och förhoppningsvis klara av att fylla på det (såg din fina beskrivning) nu i veckan. Åker söderut på torsdag. Vore ju fint att hinna testa en nollställning av tanknivå samt regenerering på vägen ner (Filtret får jag rengöra i helgen, blir för tight nu)

Fortfarande 1100 kr/1,5liter på Volvo som gäller?
Hur mycket går det i behållaren ungefär och hur svårt e det att fylla på själv?
Bra o veta vilka slangar man ska koppla vart!
För som jag fattat det så ska behållaren sitta ovaför bakaxeln?
Med vänlig hälsning / VildeBill

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]