- ons 12 jun 2013, 22:39
#761731
Hej
Har en volvo v50 1.8F 2006 årsmodell, har länge haft problem med att bilstereon/radion startar om sig när motorn har låga varv (ex vid växling), speciellt på vintern om bilen stått kallt. Har bett verkstad kolla upp batteri och generator men hittar inget fel.
För några veckor sedan på E4:an började bilen uppföra sig underligt, först slutade blinkers att fungera, sedan tändes hela instrumentpanelen upp som en julgran. Alla felmeddelanden man kan tänka sig dök upp på displayen. Det var bromsfel, ABS fel, fel på servo styrningen och motorfel. Dessutom slutade varv- och hastighetsmätare att fungera. Detta kom och gick under ca 10 mil, därefter har problemet inte uppstått. Till saken hör att bilen stått några dagar i svalt och fuktigt väder när det inträffade, så man kan ju misstänka någon form av elfel relaterat till fukt.
Har sökt lite på forumet och hittat en del trådar som beskriver liknande symptom på V50an. Man pratar då om ett dåligt kontaktstycke bakom en panel som måste bytas, och att kostnaden skall täckas av Volvo även efter garantitid. Är det någon som har lite mer detaljer kring detta, så jag kan vara väl förberedd när jag talar med verkstaden? Exempelvis var den här panelen sitter.
Tack på förhand!
/Fredrik
Har en volvo v50 1.8F 2006 årsmodell, har länge haft problem med att bilstereon/radion startar om sig när motorn har låga varv (ex vid växling), speciellt på vintern om bilen stått kallt. Har bett verkstad kolla upp batteri och generator men hittar inget fel.
För några veckor sedan på E4:an började bilen uppföra sig underligt, först slutade blinkers att fungera, sedan tändes hela instrumentpanelen upp som en julgran. Alla felmeddelanden man kan tänka sig dök upp på displayen. Det var bromsfel, ABS fel, fel på servo styrningen och motorfel. Dessutom slutade varv- och hastighetsmätare att fungera. Detta kom och gick under ca 10 mil, därefter har problemet inte uppstått. Till saken hör att bilen stått några dagar i svalt och fuktigt väder när det inträffade, så man kan ju misstänka någon form av elfel relaterat till fukt.
Har sökt lite på forumet och hittat en del trådar som beskriver liknande symptom på V50an. Man pratar då om ett dåligt kontaktstycke bakom en panel som måste bytas, och att kostnaden skall täckas av Volvo även efter garantitid. Är det någon som har lite mer detaljer kring detta, så jag kan vara väl förberedd när jag talar med verkstaden? Exempelvis var den här panelen sitter.
Tack på förhand!
/Fredrik