NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Har noterat att det är vindbrus kring dörrnarna på min C30. Låter en hel del på förarsidan men inte lika mycket på passagerarsidan. Listerna ser hela och fina ut, inga skador går att se med blotta ögat. Läste någonstans någongång att det fanns någon fix från Volvo? Ny bättre list? Justering/knäcka till dörrbågen?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bewsfroe skrev:Har noterat att det är vindbrus kring dörrnarna på min C30. Låter en hel del på förarsidan men inte lika mycket på passagerarsidan. Listerna ser hela och fina ut, inga skador går att se med blotta ögat. Läste någonstans någongång att det fanns någon fix från Volvo? Ny bättre list? Justering/knäcka till dörrbågen?
Kontrollera så fönstret är 100% uppe...

.
av Bewsfroe
Det läste jag nog oxå som hastigast. Volvo hade en mjukvarufix som gjorde att rutan tryckte hårdare mot listen. Men hur kontrollerar jag detta då? För det ser ju ut som rutan ligger som den ska.
av semmelman
Lägg ett papper emellan den andra dörren å stäng å dra ut papperet, upprepa på första dörren, är det inte samma motstånd när du drar papperet så är det olika tryck och borde kunna åtgärdas. På min bil (C70) finns skruvar nertill inuti dörren som reglererar det där trycket rutan har mot gummilisten (båglösa dörrar, vet ej hur de ser ut på C30), men svårt som tusan att få rätt, sen så smorde jag inte så det blev sämre efter jag hade varit där å klåpat än det var innan.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag minns en tråd om detta på en amerikansk sajt, tror dock det gällde s40 men c30/s40/v50 bör ju vara ganska lika. Det ska finnas något hål kring dörrarna som släpper igenom ett sus varpå volvo har en plugg för det. Kan kika närmre på det när jag kommer hem ikväll.
av euroman
Har ett litet sus ibland på min bil, Då trycker jag upp rutan, alltså trycker 1 gång på knappen (som redan är uppe) och då slutar det :) Väldigt sällan det händer dock annars är det inga konstiga ljud. Detta gäller v50
av Bewsfroe
semmelman skrev:Lägg ett papper emellan den andra dörren å stäng å dra ut papperet, upprepa på första dörren, är det inte samma motstånd när du drar papperet så är det olika tryck och borde kunna åtgärdas. På min bil (C70) finns skruvar nertill inuti dörren som reglererar det där trycket rutan har mot gummilisten (båglösa dörrar, vet ej hur de ser ut på C30), men svårt som tusan att få rätt, sen så smorde jag inte så det blev sämre efter jag hade varit där å klåpat än det var innan.
Ska testa detta! Tack för tipset. Vad va det du inte smorde? :???:
grillchips skrev:Här är länken, kanske inte löser problemet men är ju en ganska easy fix för att utesluta isåfall.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... Wind-Noise
Skall definitivt kollas upp! Tack!
av semmelman
Ja det vet jag inte var jag borde smort eftersom jag inte gjorde det men det är ju en del kuggar och stänger och mekanik vad det kan va som är smort. Nu hoppar rutan ner den sista tredjedelen, inte så snyggt.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]