NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
Här noterat att bilen inte pinkar nämnvärt med kondensvatten nu när det är så pass varmt ute. Borde bli en rejäl pöl under bilen men jag ser inget från min bil.

Hur pass mycket vatten släpper eran bilar ifrån sig?
Börjar bli rädd att slangen vid passargerarsidan har släpt, har känt på mattan om det är fuktigt men kan inte känna något, läst på amerikanska forum där folk fått rivit ur hela inredningen för att torka, då slangen från ecc'n har släpt.

Där av min oro....
Användarvisningsbild
av rylle
Har precis haft V50 på 1år service, på protokollet står det att de testat den vid 35C (hur de gör detta vet jag inte, kanske full värme sedan full kyla?) men droppandet varade i flera timmar efteråt. Vid första anblick trodde jag att det var oljeläckage efter som det fortsatte i ett halv dygn efter servicen.

Skall erkänna att första tanken var :-O) :evil: :twisted: :( innan jag kände på fläcken med fingrarna och kunde konstatera att det var bara vatten :D

Om någon kan bekräfta min teori om hur de testar ECCn "Först full värme sedan full kyla" så borde du se en markant pöl. På min bil rinner vätskan ut i bakkant av "plast-skyddsplåten" under bilen, väldigt nära där kröken från främre katalysatorn går upp mot grenröret.
av agusta44
goddamnswede skrev:Virker AC som den ska? -kyligt
Jo, den verkar fungera som den ska, kyler på bra...

rylle
Jag kanske skulle testa att vrida på full kyla och låta bilen stå ett tag, då borde det komma kondensvatten kan man tycka?
Användarvisningsbild
av Perra83
Att de på service får fram 35°C betyder att kylvattnet klarar -35°C och inget annat.

Går kompressorn som den ska så fungerar nog ACn som den ska.

Stäng alla luftutsläpp förutom ett som blåser mot ansiktet. Ställ sedan ECCn max kyla och luftriktning mot ansiktet och fläkten på halvfart. Ta sedan en kött termometer eller liknande och stick in i det öppna luftutsläppet. Efter en stund bör luften bli typ +4°C eller ännu kallare. En del säger att under +8°C är okej men jag har fått mina bilar till långt under +8°C.
av timebandit
Några droppar borde det verkligen komma nu när vädret blivit varmare...

Jag hade faktiskt problemet med att slangen hade hoppat loss till dräneringen. Hela bilen blev full av vatten. Fotbrunnarna fram och bak var helt överfyllda med vatten. Fick ta ut hela mattan och hänga den på tork.
Först orkade jag inte ta ut mattan med efter att tagit ut över 5 liter vatten med trasa å spann så orkade jag inte mer och tog ut skiten...

Det är bara att vika undan mattan nere vid golvet vid mittkonsollen... Kolla så att slangen/röret sitter på plats. Den har bara ett svagt klickfäste och ingen skruv eller slangklämma eller dyligt så den är lätt att sparka loss... Vanligt problem...

Dokumenterade en del för eget syfte... Här är en kort videosnutt med vatten i fotbrunnen höger bak som jag började ta vatten ur....

http://timebandit.dyndns.info/volvo/vatten.jpg
av agusta44
timebandit skrev:Några droppar borde det verkligen komma nu när vädret blivit varmare...

Jag hade faktiskt problemet med att slangen hade hoppat loss till dräneringen. Hela bilen blev full av vatten. Fotbrunnarna fram och bak var helt överfyllda med vatten. Fick ta ut hela mattan och hänga den på tork.
Först orkade jag inte ta ut mattan med efter att tagit ut över 5 liter vatten med trasa å spann så orkade jag inte mer och tog ut skiten...

Det är bara att vika undan mattan nere vid golvet vid mittkonsollen... Kolla så att slangen/röret sitter på plats. Den har bara ett svagt klickfäste och ingen skruv eller slangklämma eller dyligt så den är lätt att sparka loss... Vanligt problem...

Dokumenterade en del för eget syfte... Här är en kort videosnutt med vatten i fotbrunnen höger bak som jag började ta vatten ur....

http://timebandit.dyndns.info/volvo/vatten.jpg

HUA! :(

Precis det där jag är rädd för!
Får vika bort mattan och kolla om det är nå vatten, är det svårt att komma åt, vika undan mattan??
Något jag bör tänka på??

//MVH
av timebandit
agusta44 skrev: Precis det där jag är rädd för!
Får vika bort mattan och kolla om det är nå vatten, är det svårt att komma åt, vika undan mattan??
Något jag bör tänka på??

//MVH

Det är bara att trä ut mattan som ligger invikt under konsollen vid golvet och vika undan ca 10cm. Då ser du mycket snabbt å lätt om röret/slangen sitter fast som den skall. Tar väl 2 minuter.
Finns inget att tänka på mer än att bara sätta tillbaks den ifall den inte sitter fast. Bara ett klickfäste typ så det finns inte så mycket att göra.
Enligt Bilia är det många som har detta problemet. Särskilt dem som har barn i framsätet som inte kan sitta stilla med benen = sparkar loss den.

Själva golvmattan har ju ett tjockt lager skumgummi så det krävt MYCKET vatten innan man känner det på ytan på mattan... Så bättre att kolla nu än om 1 vecka. Tog ett bra tag för mattan att torka i tvättstugan... Körde runt med lös mittkonsoll och utan matta... Inte roligt.
av agusta44
Hmm, slangen verkar sitta som den ska...
När man klämmer på den så känns den "tom"
Kanske ska lyfta bilen och se hur det ser ut under också, annars vet jag inte vad man kan hitta på??

Kan ju tycka att det skulle komma några droppar från bilen, kom kondensvatten förra sommaren i alla fall...

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]