NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sammon
Hej!
Jag vet att det finns 100 liknande inlägg men måste verkligen precisera mig i detta fallet.
Min bil har fungerat bra i stort sätt under hela tiden jag varit ägare.
Bränsleförbrukningen började att öka för ca 2 månader sedan och har pendlat mellan 0,59 - 0,75 l/mil , detta har också varierat mycket beroende på vart jag tankat osv.

För ett par dagar sedan när jag skulle dra iväg med bilen så började den dra som vanligt men plötsligt bara sackade den ner och blev i princip helt orkeslös. Det verkade som att turbon lagt av. Jag kopplade upp mig via mitt arbetes dator och använde vårt felsökningsprogram (autocom)
felen som låg i systemet var följande : " EGR-ventil reglering för låg signal " "EGR-ventil positionsgivare för hög signal" " Turboreglering för lågt tryck"

Jag har bytt egr ventilen till en beg och testad från skroten. Men felet kvarstår. Det första fel som nu dyker upp i systemet under körning är "turboreglering för lågt tryck" Sedan "EGR ventil reglering för låg signal " Jag har undersökt både magnetventilen samt givaren på turbon.. Magnetventilen aktiveras när man stoppar tillbaka kontaktstycket till denne. Men den låter lite lustigt men är osäker om detta kan vara felet.

Så om jag fattat rätt så kan det antingen vara magnetventilen eller givaren på turbon det kan vara fel på då? eller har jag fel? Har någon varit med om detta tidigare.. Volvo skall ha 1500 :- för bara felsökning och det är det inte värt enligt min mening

HJÄLP !!!
av dieselputte
Tror inte på nåt fel i turbon. EGR ventilen måste väl kalibreras så det kanske är det som skapar problem?

Hade samma larm när det var strul med min EGR, men jag hade turen att få EGR bytt på avgasreningsgarantin. Volvo gjorde iaf en kalibrering av EGR då, stod och såg på när det gjorde jobbet.
av dieselputte
Eftersom larmet kvarstår så är det nåt tok med EGR ändå. Det finns 2 olika revisioner på EGR ventilen, är du säker på att din mjukvara stöder den senare om du bytt till senare EGR ventil?

Känner du någon med 2.0D motor så kan du prova att byta difftryckgivaren för partikelfiltret. Sitter lätt åtkomligt vid sidan av batteriet och är gjort på några minuter. Fel på den borde iofs ge ytterligare felsignal, men det kan vara värt att prova. Har för mig att EGR+turbo av någon anledning larmade när jag hade fel på min tryckgivare.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]