NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som har bytt startmotor på V50 2.0 D? :?:
Innan jag hade tänkt att börja så undrar jag om någon har bytt själv (såklart det finns)
Mer intresserad av hur lång tid det tog och hur krångligt det var det?

Och vad kostar ett byte på verkstad?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 3 doggeli, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av doggeli
Kollade med verkstad ooch dom ville ha 1000kr för att byta så det är lugnt. Problemet var att första lediga tiden var efter midsommar...
Någon som har bytt själv?
av dongan
Har inte bytt på en v50 men på andra bilar med tvärställd motor.
Problemet brukar vara att få ut startmotorn, kan vara mycket som sitter i vägen.
Sitter den på fram eller baksidan av motorn?
av dieselputte
Verkar vara en baggis.

Saxat från HAynes: Koppla bort batteriet. Lyft upp framvagnen ,stötta med pallbockar. Ta bort plaskåpan som sitter under motorn med 7 skruvar. Då skall man se startmotorn underifrån. Skruva bort M6 + M8 muttrar och dra bort plastkåpan över startmotorns kabelanslutningar åt höger sida och koppla loss dessa. Skruva loss startmotorn.

Montera i omvänd ordning.
Användarvisningsbild
av doggeli
Tack för svar. Har bu plockat bort utan problem.
Tyvärr fick jag 1.6D startmotor på posten istället för 2.0D
Får göra det klart på fredag.
Användarvisningsbild
av doggeli
Så nu har jag fått statmotor och den är bytt men det blev inget bättre tyvärr.... ?:-/

För att göra lång historia kort.
Har haft problem med startmotor som har låtit konstig senaste tiden. Stannade bilen förra veckan för ett kort stopp. När jag försökte starta bilen så gnuggade den på en stund tills det bara lät "klick" dvs batteriet var slut, trodde jag. Fick hjälp med startkablar men det fungerade inte heller. Med startkablar sa det fortfarande bara "klick". Fick hjälp att bogsera igång och då startade bilen utam problem.

Väl hemma så satte batteri på laddning och beställde en ny startmotor.
Startmotorn fick jag igår och bytte den utan problem. Provade att starta men samma ljud problem. Klick är det enda som hörs.
Batteriet är ifrån Nov 2012. Är fullt laddat. Provade med startkablar och det funkar inte heller.

Vad kan det då vara för fel? ?:-/

Mycket tacksam för svar / förslag...
av dieselputte
Dålig jordning? Huvudjordningen från batteriet verkar sitta i växellådan, kolla denna och självfallet vid batteri och fjäderbenet. Måste bero på nåt spänningsfall på vägen från batteri. Det som styr solenoiden (startrelä) kanske är glappt, oxiderade kontakttungor. Kollade snabbt i Haynes boken och den pekar bara ut startmotor, batteri , kablage/jordning eller solenoiden (som jag antar ingår i själva startmotorn= byts vid startmotorbyte)

Enligt el schemat verkar det sitta en 150A säkring mellan batteri + pol och startmotor, kan vara den som gått också. Startströmmen till solenoiden kommer från startrelät och kan förklara att det bara klickar om 150A säkringen gått.

Borde inte vara nåt med tändningslåset då det verkar vara ok eftersom du kan rullstarta bilen. Du använder iofs inte själva startläget vi rullstart.
Användarvisningsbild
av doggeli
timebandit skrev:Har du kollat felkoder? Kan vara tändningslåset också, vanligt problem med våra bilar...
Absolut. Det kan det vara också. Har haft grymt svårt att starta bilen i mellanåt. Ibland lät det som batteriet var "nästan" slut.
Tog ur nyckel och provade igen så fungerade. Något skumt är det.
Vad kostar det fixa tändningen?

dieselputte skrev:Dålig jordning? Huvudjordningen från batteriet verkar sitta i växellådan, kolla denna och självfallet vid batteri och fjäderbenet. Måste bero på nåt spänningsfall på vägen från batteri. Det som styr solenoiden (startrelä) kanske är glappt, oxiderade kontakttungor. Kollade snabbt i Haynes boken och den pekar bara ut startmotor, batteri , kablage/jordning eller solenoiden (som jag antar ingår i själva startmotorn= byts vid startmotorbyte)

Enligt el schemat verkar det sitta en 150A säkring mellan batteri + pol och startmotor, kan vara den som gått också. Startströmmen till solenoiden kommer från startrelät och kan förklara att det bara klickar om 150A säkringen gått.

Borde inte vara nåt med tändningslåset då det verkar vara ok eftersom du kan rullstarta bilen. Du använder iofs inte själva startläget vi rullstart.
Yes, solenoiden följer med startmotorn.
Har funderat på säkringen jag med. Får prova att krypa underbilen och kolla alla jordningen.
Har lyckas få tid på verkstad på torsdag så jag hoppas dom kan hitta vad det är.
Sååååå nu har jag kollat

¤ Batteri, Check!
¤ Startmotor, Check!
¤ Jordningen, check!
¤ Säkring, check!

Fortfarande "klick", CHECK! ?:-/

Känns som det kommer vara något skit fel. Vad kostar det att fixa tändningen?
Är det bara en kodning eller måste Volvo byta hela skiten?

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]