NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vainyards
Har som sagt en -08as V50 2.0D, med AUX ingång. Det som är konstigt är att när jag pluggar in 3.5mm kabeln mellan uttag och spelare/telefon, hörs det bara från högersida utan bas, mest bara diskant.

Lekte runt lite idag och upptäckte att med min 160gb ipod classic, som har backstycke i metall och om jag hade fingret på jordningen i 12 uttaget funkade AUX porten perfekt?!!!

Detta leder mig till lite funderingar kring vad det kan vara som skapar detta problem? Har kollat AUX kontakten och det är tre kablar som sitter i kontaktstycket, finns plats för 4? Samt då om någon varit med om liknande? Inte testat olika kablar, men tycker en kabel för 14:-(personalrabatt) borde göra jobbet ;)

Enda som kommer till mig är såklart någon form av dålig jordning på 3.5mm uttaget?
Användarvisningsbild
av grillchips
Min erfarenhet av 3.5mm-kontakter genom åren, inte nödvändigtvis i bilar visserligen, är att de generellt börjar glappa efter ett tag. Speciellt då sladden sätts i och tas ur med jämna mellanrum. Därför har jag alltid sladden ikopplad i bilen och skulle något börja glappa så är det det inkopplade i andra änden.

Vad händer om du "juckar" på kontakten?
av Vainyards
grillchips skrev:Min erfarenhet av 3.5mm-kontakter genom åren, inte nödvändigtvis i bilar visserligen, är att de generellt börjar glappa efter ett tag. Speciellt då sladden sätts i och tas ur med jämna mellanrum. Därför har jag alltid sladden ikopplad i bilen och skulle något börja glappa så är det det inkopplade i andra änden.

Vad händer om du "juckar" på kontakten?
Det är min erfarenhet också överlag på 3.5mm kontakter. Det enda jag kan tänka mig är att det är inget större motstånd i kontakten, den sitter kvar, men när man drar ur så är det inte just något motstånd, det är väldigt lätt så att säga. Det är ingen skillnad om man vrider/juckar på kontakten. Det skulle ju kunna vara utsliten kontakt på något sätt, frågan är ju om det skulle hjälpa genom att byta själva honan?! Eller om problemet är något med kabeln?!

UPDATE:
Var ut och kollade lite mer, kopplade in mobilen med laddare i 12-v uttaget, då får jag perfekt ljud, fast bara från höger fram. Tar jag ur laddaren så är det enast ur diskanten det låter som innan. Märkte dock att om man rör kontakten upp och ner så är det glapp. Kanske är själva kontakten som är kass?!
av getsome
Låter som något är felkopplat , när du stoppar in laddaren så jordas telefonen genom den kabeln och då jorden är gemnsam för allt i bilen så funkar 1 kanal , om din kontakt har 4 kontaktytor så är det troligtvis så att allt är kopplat 1 pinne fel då den 4:e är till micen, om jag nu fattat det hela rätt så har du 4 stift på din kontakt från telefonen , skaffa isf en kabel som endast har 3 st kontaktpoler och se bara till att inte få en mono med mic utan R+L och jord. Eller fram med lödkolv och experimentera tills du får det rätt
av Vainyards
Perra83 skrev:Ja kör Supra 3,5mm kabel i C30n och den funkar fint. Smal i höljet och passar då mobiler med gummiskal mm.

Varför använda skräp för 14kr?
haha personalrabbat på elgigaten, för 14:- har jag råd att investera i en bättre kabel ;)
av mathiasj
Jag hade samma fel. Det visade sig att det var en handsfree inkopplad i min bil som hade en mutekabel som gjorde att jag bara fick ut musik igenom AUX på högerframhögtalare och det lät som det gick genom en telefonledning. Detta löste sig med att demontera cd och display och koppla in kabeln utan mutekabel. Vips blev de stereo. Lycka till!
av Vainyards
mathiasj skrev:Jag hade samma fel. Det visade sig att det var en handsfree inkopplad i min bil som hade en mutekabel som gjorde att jag bara fick ut musik igenom AUX på högerframhögtalare och det lät som det gick genom en telefonledning. Detta löste sig med att demontera cd och display och koppla in kabeln utan mutekabel. Vips blev de stereo. Lycka till!
Tack för tipset!

SKall kolla det imorgon och återkommer när jag öppnat upp och sett hur det ligger tillbakom. Var för bra väder idag för att hålla på att meka inne i bilen ;)
av Vainyards
Vainyards skrev:
mathiasj skrev:Jag hade samma fel. Det visade sig att det var en handsfree inkopplad i min bil som hade en mutekabel som gjorde att jag bara fick ut musik igenom AUX på högerframhögtalare och det lät som det gick genom en telefonledning. Detta löste sig med att demontera cd och display och koppla in kabeln utan mutekabel. Vips blev de stereo. Lycka till!
Tack för tipset!

SKall kolla det imorgon och återkommer när jag öppnat upp och sett hur det ligger tillbakom. Var för bra väder idag för att hålla på att meka inne i bilen ;)
Det var som du mathiasj sa, det satt en mutelåda med kabalge bakom, kopplat till någon sony ericsson BT pryl. Så nu funkar AUXen igen. Langar en bild på geniet som kopplat senare, ser ut som hej kom och hjälp mig. Inte nog med det, ström till skiten har de använt en "Hane <-> Hane" 12v kabel mellan cigguttaget i bilen och till dosan...
Användarvisningsbild
av grillchips
Skönt att det löste sig så smidigt!
Hoppas innerligt att det är nån ägare innan dig som fixat det sådär och inte en Volvo-verkstad?
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]