NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej

Har en v50 2005 T5-

Har precis sänkt min bil med 30/30 sats och dämpare, Dock har jga fått ett fenomen att den vibrerar ibland inte i ratten utan i bilen, Det är bara på 1ans eller 2ans växel och på låga varv ingen annan växel har vibrationer.

Kan tillägga att jag har inte gjort hjulinställning och ratten står därmed inte rakt heller. Dock händer det inte jämt utan det är bara ibland vilket jag tycker är riktigtmysko tex idag till och från jobbet så märkte jag inget :S

Jag hade inte detta problemet före sänkning,

Ska man våga sig på en hjulinställning eller ska man lämna in det för drivaxel byte då det är väldigt vanligt men just fel på dessa?

Mvh
Martin
Senast redigerad av 1 euroman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hjulinställning är ju oavsett att rekommendera även om det kanske inte löser problemet.
av euroman
Okej jo helt klart, Dock känns det ju onödiga pengar om man ska dra ner allt igen för att byta drivaxlar.

Men du har nog rätt lär ju inte bli sämre direkt :)
av dieselputte
Hade tidigare problem med vibrationer bak i vissa hastigheter. Visade sig bero på parkeringsbroms som kärvade. Efter motionering/smörjning av bromsok och byte av bromsbelägg har problemet upphört.

Kan dock tillägga att det var vid hastigheter över 80km/h som det började skaka, men att det bara händer ibland kan ju peka på liknande problem. Det kan ju vara värt att kolla upp iaf.
av euroman
dieselputte skrev:Hade tidigare problem med vibrationer bak i vissa hastigheter. Visade sig bero på parkeringsbroms som kärvade. Efter motionering/smörjning av bromsok och byte av bromsbelägg har problemet upphört.

Kan dock tillägga att det var vid hastigheter över 80km/h som det började skaka, men att det bara händer ibland kan ju peka på liknande problem. Det kan ju vara värt att kolla upp iaf.
Jo det är nog värt att kolla upp :) Dock har jag inga vibrationer vid höga hastigheter utan bara låga, Sen verkar det som att det är värre när man kört en sväng för jag kände inget i morse heller när jag körde till jobbet :S Bromsar fram och bak var bytta för ca 2,5 år sen dom ser bra ut men verkar som jag har ett mini vibrerande när jag bromsar i låga farter men inget man märker så mycket av. Men ska helt klart kolla upp det! :)

Ska även kolla så han skruvat åt däckena och inte glömt någon navring på något hjul med kom jag pånu i efterhand! får väll även kolla damaskerna på drivaxlarna med. :)
av goddamnswede
Kokset eller kass spjallhus...?
Dårlig nedre momentfeste, girkasse, dårlig hydraulisk motorfeste høyre side, dårlig girkassefeste under batteriboks. Om tidlig modell 2007 eller før så har du gummifeste under batteriboks. Dette er nå oppgradert til hydraulisk..
av euroman
goddamnswede skrev:Kokset eller kass spjallhus...?
Dårlig nedre momentfeste, girkasse, dårlig hydraulisk motorfeste høyre side, dårlig girkassefeste under batteriboks. Om tidlig modell 2007 eller før så har du gummifeste under batteriboks. Dette er nå oppgradert til hydraulisk..
Aha okej.

Låter som det kan vara en del saker då med andra ord, Det är inga missljud över huvudtaget utan bara vibrerande ljud, Men verkar som att det finns en del och kolla upp iallafall! Växelådan borde det inte vara tycker jag för den växlar då prima iallafall både kall som varm och inga missljud från den heller :)

Kan tillägga att vibrationerna finns bara där vid körning inget när man står still. Kände också lite på dom andra växlaena idag men värst är vid låg fart på 2än och speciellt uppförsbacke

Men hemskt mycket tack för alla test man kan kolla

Edit: Kan tillägga att jag provade i morse att gasa upp till 18-1900 rpm inget vibrerande, Dock vibrerar den runt 2000rpm till ca2150rpm när man står still och det känns i stolen, Dock känns det inte mycket alls utan det är värst när man kör bilen speciellt uppför och svänger höger samtidigt.

Kan det vara någon kombination av drivaxlar och bussningar? :S aldrig vart med om liknande :S
Användarvisningsbild
av opA
När de gäller vibrationer kan de va lite av allt. Har haft två bilar med vibrationer och det har sagts allt möjligt.

Växellåda
Drivaxlar
Obalans i hjulen
Däcken
Fälgarna kan va skadade

.. börja med en fyrhjulsinställning.. kostar inte många hundralappar och kan vara värt bytet av drivaxlar som kostar 10.000kr.

Nya drivaxlar kostar ~8000 kr på Volvo och själva arbetat ~1500.. så kan du göra de själv kan du spara en tusenlapp iallafall. Köpa begagnade är inte ett alternativ då dom har slitits in på den bilen den satt på från början.

Jag har vibrationer i min bil nu men ser de inte mer som "skönhetsfel" då de kommer och går.. de ska troligen vara drivaxlarna på min men eftersom de inte är någon fara mer än vibrationer så låter jag de va tills den dag jag bara sådär har 10k över :lol: :roll:
av euroman
opA skrev:När de gäller vibrationer kan de va lite av allt. Har haft två bilar med vibrationer och det har sagts allt möjligt.

Växellåda
Drivaxlar
Obalans i hjulen
Däcken
Fälgarna kan va skadade

.. börja med en fyrhjulsinställning.. kostar inte många hundralappar och kan vara värt bytet av drivaxlar som kostar 10.000kr.

Nya drivaxlar kostar ~8000 kr på Volvo och själva arbetat ~1500.. så kan du göra de själv kan du spara en tusenlapp iallafall. Köpa begagnade är inte ett alternativ då dom har slitits in på den bilen den satt på från början.

Jag har vibrationer i min bil nu men ser de inte mer som "skönhetsfel" då de kommer och går.. de ska troligen vara drivaxlarna på min men eftersom de inte är någon fara mer än vibrationer så låter jag de va tills den dag jag bara sådär har 10k över :lol: :roll:
aha okej ja det låter som mycket det kan vara du :)

Dock tror jag att drivaxlarna inte är dom bästa direkt var ute och kännde på dem idag och dom glappar in och ut på båda sidor -_- kännde på en v70 och en seat och dom var fasta och fina :)

Såhär låter det ungefär, Vet inte om min gör lika mycket fast den glappar in och ut som på detta klippet så blir ett byte tyvärr -_- och nej beggat blir det inte då dom förstärkt dom nya axlarna! :)

Blir väll och laga och sen sälja skiten så inget mer hinner rasar :P Dock funkar ju bilen bra i övrigt men med min tur så hinner nog alla modell anpassade fel komma precis som på min gammla 9-5 jag hade :P
Användarvisningsbild
av opA
Ja från -06 och bakåt är de en del fel på V50, tyvärr.. men att de skulle va förstärkta har jag inte märkt :lol: 8)

Jaså går de att känna att de är fel på drivaxlarna genom glapp ? När jag lämnade in min på Volvo för felsökning så gissade dom beroende på vibrationerna att de va drivaxlarna då de inte går att se eller något.. därför dom ville att jag skulle byta bägge drivaxlarna då de inte gick att veta vilken av dom de är som är sönder :P

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]