NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Massabrassan
Hej

Har sökt på internet utan resultat så jag frågar här istället. Är det någon som vet var man kan hitta en serviceschema till en V50 D2 -12 d.v.s. modellen med underhållsfritt partikelfilter?

Vi har en sådan och det vore bra att veta vad som ska göras och vid vilka intervall. När det inte är några speciella moment så tänkte jag att man kunde utföra service själv och spara en slant.

Tacksam för svar.
av Assarsson
Utan att kunna besvara frågan undrar jag om du har koll på hur maskinskadegarantin och andra garantier påverkas.
Bilen är såpass ny att jag tror det är idé att låta en märkesverkstad utföra servicen.

// Assar
av Massabrassan
Under nybilsgarantin är nog tanken att låta verkstaden sköta servicen. Men efter den ser jag inga hinder för att serva själv. Har faktiskt utnyttjat maskinskadeförsäkring på en bil där vi gjort egen service och det var inga problem alls. De nöjde sig med att vi fyllt i serviceboken.

Förmodligen gäller samma sak även med nybilsgarantin. Volvo kan ju inte neka garanti för att man servat på icke-auktoriserad verkstad. Eftersom en stämpel är busenkel att förfalska så är den knappast värd mycket mer än en egen service ändå. Den enda gången de kan vara säkra är ju om de själva gjort servicen och har det dokumenterat i sitt datasystem. Det känns dock lite dumt att chansa när det gäller nybilsgarantin och dessutom är de första servicearna ändå rätt billiga på märkesverkstad.

Sedan tror jag faktiskt att man generellt gör ett bättre jobb själv. Det är ett otroligt tempo på bilverkstäder idag. På vår förra bil hade verkstaden spillt en massa olja utanför påfyllningslocket utan att torka upp och en gång hade de dragit oljepluggen så hårt(förmodligen med luftdrivna verktyg) att den gick sönder när vi drog loss den. Det var ren tur att inte gängan i sumpen tog stryk.

Tanken är att ha bilen är minst 10 år och då påverkar knappast avsaknad av stämplar andrahandsvärdet nämnvärt.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]