NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whollahii
Har en s40 T5a, 05. Som servon har gått sönder på flera gånger nu.. När jag köpte bilen hade dom precis bytt servo, men så efter ett par månader slutade den funka. Jag ringde då upp han jag köpte bilen av och frågade om han verkligen bytt servo. Och det hade han ju.. Men han ordnade ändå så att jag fick en ny servo på posten.

Satte i denna och allt var frid och fröjd. Men nu så har den också slutat fungera. "Styrservo service erfordras" är det enda som står.

Jag har av bekant fått en ny servo som han hade liggandes som jag skulle kunna sätta i. Men skulle behöva ta reda på varför servon fortsätter gå sönder..

Någon som har varit med om något liknande? Eller som vet var/hur jag bör börja felsöka?

Jag har tillgång till diagnosverktyg men styrenheten i servon svarar inte på något form av diagnos. Den är med andra ord helt död..
av whollahii
Tim skrev:Uppgradera mjukvara i SWM innan du byter delar i onödan, det kan vara lösningen.

Mjukvaran uppgraderas innan servon byttes förra gången. Och det känns som att om det hade varit ett mjukvarufel borde inte servon ha fungerat öht. Den fungerade som sagt fungerat perfekt i ett par månader efter ett byte och sen bara stendött..
av Raymond
Det finnes en kampanj på V50/S40 där man drar om dom tjocka strömmatningskablarna från batteri/säkringsbox til servopump. Tror det var pga. att dom lå dragna parallelt med Canbuskablarna til servon, och derigjenom kunde skapa störningar som kunde få styrenheten i servopumpen att få fnatt. Kolla om det är två avklippta grova (6-10 mm2) kablar framme vid pumpen nånstans. Om INTE så har inte kampanjen utförts.
av whollahii
Raymond skrev:Det finnes en kampanj på V50/S40 där man drar om dom tjocka strömmatningskablarna från batteri/säkringsbox til servopump. Tror det var pga. att dom lå dragna parallelt med Canbuskablarna til servon, och derigjenom kunde skapa störningar som kunde få styrenheten i servopumpen att få fnatt. Kolla om det är två avklippta grova (6-10 mm2) kablar framme vid pumpen nånstans. Om INTE så har inte kampanjen utförts.

Har via en polare möjlighet att kolla hos volvo och det verkar inte som att den kampanjen är gjord. Om jag ska åtgärda detta själv räcker det då att jag drar om kablarna eller behöver jag köpa enannan kabelmatta?
av Raymond
whollahii skrev:
Raymond skrev:Det finnes en kampanj på V50/S40 där man drar om dom tjocka strömmatningskablarna från batteri/säkringsbox til servopump. Tror det var pga. att dom lå dragna parallelt med Canbuskablarna til servon, och derigjenom kunde skapa störningar som kunde få styrenheten i servopumpen att få fnatt. Kolla om det är två avklippta grova (6-10 mm2) kablar framme vid pumpen nånstans. Om INTE så har inte kampanjen utförts.

Har via en polare möjlighet att kolla hos volvo och det verkar inte som att den kampanjen är gjord. Om jag ska åtgärda detta själv räcker det då att jag drar om kablarna eller behöver jag köpa enannan kabelmatta?
Du måste köpa en ny "matta", är ändast dom två grova kablarna. Dom du har i bilen nu ligger integrerade inuti en stor kabelmatta, så dom är inte möjliga att dra om.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]