NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo V50 2.0D - 08 som börjar att vibrera när man kommer
Upp i ca 70km/h och uppåt. Det känns i stolen inte i ratten. Jag har precis balanserat fälgarna och gjort
Hjulinställning. Men problemet kvarstår. Har ni några tipps på vad det kan vara?
Hade problem med vibrationer bak från 80 och uppåt, balanserade också hjulen utan förbättring. Konstaterade efter tips att jag hade problem med anliggande parkeringsbroms vänster bakhjul. Efter byte av belägg och rejäl genomgång av bromsok så har mina vibrationer upphört. Vänster bakre skiva är dock lite skev men det märks inte när man bromsar så den får vara med nåt år till. Man känner inte om bromsen ligger på när man skall köra iväg, däremot efter några km så blir fälgen varm.

Du skriver att din fälg inte blir varm så det kan iofs vara nåt annat tex stötdämpare, knappast hjullager då de oftast låter illa. Mitt tips är iaf att gå igenom bakre bromssystem med fokus på parkeringsbromsen.

Jag frågade besiktningsnubbarna och de sa att det har varit fler som frågat angående detta problem för S40/V50. De kunde inte påminna sig att de hittat fel på någon bussning, stötdämpare, krängningshämmare etc , utan hävdade att dessa modeller har ytterst få problem med bak och framvagn. Anliggande och dålig/ojämn färd/parkeringsbroms bak är enligt dem vanligt på äldre årgångar samt långmilare.
Jag har samma problem på min V50 med spider fälgarna. Har även nya skivor och belägg runt om. Även ballanserat om alla hjulen.

Har nästan blivit vippkund i verkstan ang detta. Det jag har märkt är att standard fälgarna inte passar riktigt på bilen. Dom glappar lite på centrumet. Får centrera fälgarna med muttrarna så gott det går. Då blir det bättre men så ska man ju absolut inte behöva göra.

Men enligt verkstan så är det inget fel för dom känner inte några vibrationer men det är ju konstigt för alla andra som åker eller kör den känner det. Dom säger att dom har mätt upp allt men det är inom Volvos tolerans. (dom har inte ens ordentliga verktyg att mäta med)

Men när jag har vinterdäcken på med pirat fälgar så har jag inte detta problem men det bryr dom sig inte om. Volvo tycker inte att det är några vibrationer.

Har varit till olika däckverkstäder och fått det bekräftat att det inte ska vara så där. Har meddelat volvo detta men utan resultat.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]