NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wilsonlarsson
Upptäckt att ac.n knappt kyler för inte tusan skall det vara så här klen kyla i modellen v-50.
Drar jag ner kylan i botten så kan man antyda lite svalka.
Även inte upptäckt något kondensvatten under bilen någon gång.
Blir att boka tid innan garanti tiden går ut. Köpte bilen för en månad sedan årsmodell -10.
av wilsonlarsson
KenZoo skrev:Dyrt?
Jag skall fan ta mig inte betala ett öre. Tur att värmen kom ute under garanti tiden .Man får väl tacka magkänslan
denna gång att man inte köpte privat. Den förtjänsten hade väl ätits upp med råge.
av wilsonlarsson
Hade faktiskt samma problem på en BMW men lyckades byta kondensorn själva inköpt på bilskrot.
Tror att BMW skulle ha 10 000 för kalaset och detta var för 6-7 år sedan. Med gaspåfyllning kom jag undan med under halva priset.
Lackerade den med epoxy -färg innan montering så saltet inte skulle fräta upp den synd att den firman inte finns längre de lackerade kylare för saltgruvor.
Användarvisningsbild
av opA
Vanligt problem på V50 enligt Volvo.. min la av förra sommaren och jag har en -08:a.

Volvo betalade kalaset och bytte kondensorn..
av wilsonlarsson
opA skrev:Vanligt problem på V50 enligt Volvo.. min la av förra sommaren och jag har en -08:a.

Volvo betalade kalaset och bytte kondensorn..
De borde väl för tusan åtgärdat problemet. Bättre lack som skydd t e x. Inte fan skall gå sönder efter två vintrar.
av Rideb1984
Tja Wilson,

Jag lämnade in min bil till bilia för felsökning, som jag misstänkte så var det kondensorn m.m som många andra skriver. Hela kalaset skulle kosta mig 13.000 kr, eftersom ACn ingår i min maskinskadeförsäkring så tog sig försäkringsbolaget allt. jag betalade enbart självrisken på 2.000
Användarvisningsbild
av Perra83
Rideb1984 skrev:Tja Wilson,

Jag lämnade in min bil till bilia för felsökning, som jag misstänkte så var det kondensorn m.m som många andra skriver. Hela kalaset skulle kosta mig 13.000 kr, eftersom ACn ingår i min maskinskadeförsäkring så tog sig försäkringsbolaget allt. jag betalade enbart självrisken på 2.000
Va för bil, årsmodell, mil, försäkringsbolag?
av wilsonlarsson
Det var samma här. Kondensorn hade sprunget läck i nederkant. Intressant var att det redan fanns spårvätska i bilen så uv-lampan indikerade direkt. Undrar om spårvätskan finns från start eller tidigare ägaren också varit utsatt för något.
Att en kondensor inte håller längre än tre vintrar( för det är väl saltet som knäcker dom) är för mig en gåta.
Nu får jag rubbet betalat på garanti då jag endast ägt bilen i 1.5 månader.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]