NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Min V50 D2 från 2011 har fått en dålig vana, den läcker nämligen spolarvätska. Min känsla är att det läcker från slangarna till lyktspolningen, för läckaget uppstår vanligen precis efter man har spolat. Eftersom det bara är plastsjok under bilen är det väldigt svårt att se exakt vart det kommer ifrån, men det droppar iaf ut precis vid dom små, aerodynamiska flärparna framför framhjulen, på bägge sidorna dessutom. Det läcker mest precis efter man spolat, antar att man trycker fram spolarvätskan till munstyckerna då.

Någon som har någon idé vad det kan vara? En läckande T-korsning eller en utsliten slang? Känns lite surt att lämna in den för en dyr peng, är det enkelt att felsöka sådant här själv?
av Kluster
Har du inte någon nybilsgaranti kvar eller har den precis upphört?

Det låter spontant att det är slangarna som går fram till resp strålkastarspolare som felar.
av johan086
Tyvärr har garantin precis gått ut.

Mjo, det är väl risk för att det är slangarna till lyktspolningen som strular, men det verkar ju otroligt att bägge pajjat samtidigt i och med att det läcker på båda sidorna...
av johan086
Bilen står hos Bilia nu för felsökning. I helgen gjorde jag en snabb koll själv, det verkar inte vara något slangläckage utan tipset just nu är backventilen i spolarmunstyckerna.

Men som sagt, får förhoppningsvis ett (billigt) svar från Bilia idag...
av Kluster
Härligt, grattis! :)

Då vet man om det skulle hända en själv! :)
Användarvisningsbild
av Zanders
johan086 skrev:Felet lagat på garanti trots att den egentligen gått ut! :D

Felet: Backventilerna i spolararmarna till lyktspolningen hade gått sönder.
rann det för dig? misstänker att mina slukar lite också men jag har aldrig sett att det har varit blött under bilen.
av johan086
Zanders skrev:
johan086 skrev:Felet lagat på garanti trots att den egentligen gått ut! :D

Felet: Backventilerna i spolararmarna till lyktspolningen hade gått sönder.
rann det för dig? misstänker att mina slukar lite också men jag har aldrig sett att det har varit blött under bilen.
Ja, det rann ordentligt. Det var en stoooor pöl under bilen när den hade stått parkerad i en timme. Jag var lite nervös första gången jag såg det, trodde att det var kondensat från AC först, men blev glad när det "bara" luktade spolarvätskasprit och inte glykol :)

Den tömde väl spolarvätskabehållaren på ett par dagar om man spolade typ 2 gånger...

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]