NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poowk
Någon mer här som tycker att v50 2,0d drar mycket diesel? på min färddator så får jag aldrig ner bilen under 6,1 brukar ligga på
6,5-7,0 100/km visst jag kör inte så lungt, oftast långa sträckor i 110-140 km/h men jag lånade min fars bil medans v50 var på reparation
trasig egr ventil ( igensotad ) och han har en bmw 316D lite mindre motor men med den kom jag upp i som högst 6,0 100/km.
Jag har testat att räkna på trippmätaren då jag bara kommer ca 600km på en fulltank med v50 som högst 670 km och då började bilen studsa fram till bensinstationen men enligt min uträkning så ligger förbukningen nästan på 10 l 100/km, tycker det är väldigt mycket, trodde först det var fel på
motorn men efter kontroll av spridare och mycket annat så har det konstaterats att allt är ok. tycker inte man ska behöva ligga i 70-90 km/h på motorvägen för att få en "normal" förbukning då jag hade en audi tt på 230 hk och den drog runt 8,0-10 l 100/km vid hård körning i hastigheter över 140 km/h ca 20 mil sträckor. köpte v50 för jag trodde det skulle bli en billig pendlar bil men den verkar ju vara som ett ånglok, kör ju alltid bilen tom vad skulle den då inte dra vid lastat bagage ? Har testat snålköra bilen men då det inte gör så stor skillnad på förbrukningen så kör jag som vanligt ist.

Är det någon mer som upplever att förbrukningen är hög på v50 eller är det bara jag ? någon som nollställt trippmätaren och kollat hur långt ni kommer innan lampan för reserven börjar lysa ?
av V50Summum
Min ligger på 5,0 med 16" odubbade vintersulor enligt datorn och 5,8 vid pumpen, Men då är det ju med en del parkeringsvärmarekörning.

Med 17" sommarsulor så drar den 5,3 på datorn och 5,5 på pumpen.

Mitt snitt på datorn ligger på 75km/h. Mest motorväg med 110km/h körning och lite in och ut ur GBG.

Trippen står på c:a 70 mil har jag för mig.
av dieselputte
Om du har en förbrukning beräknat på km räknaren och tankade liter som ligger på drygt 1.0 l/mil så kan man misstänka att det i princip är ständig regenerering av partikelfiltret. 1.0 l/mil låter dock högt även om du skulle ha ständig regenerering, skulle tro att runt 0.8 är mer troligt. Ständig regenerering skulle dock synas på färddatorns snitt så det är lite mysko att du får runt 1.0l/mil vid tankning och bilen visar klart mindre.

Att du får 0.65-0.7l/mil i 100-140km/h vill jag säga är en normal förbrukning för 2.0d. Håller du dig runt 80-90km/h vid landsväg skall du se att ditt snitt sjunker rejält. Jag kör mest 80-90 km/h och ligger nu på runt 0.57 med c 20% stadskörning. Vid längre motorvägskörningar i 110-120 km/h kan snittet dra iväg mot 0.59.
av poowk
Jag har försökt kolla de mesta på bilen men då det sitter en emulator för partikellfiltret på bilen + att partikelfilltret är uppborrat så kan det ju inte vara det, (trodde egr bytet skulle bli bra när den stog på volvo men icke samma skit efteråt ) va väldigt billigt å göra så eftersom volvo inte kunde hitta nått utan deras förslag var att byta partikellfilter + massa annat hade hamnat på ca 30 000 kr och det tycker jag inte e värt och lägga på en v50 som gått 12 000 mil, bara en felsökning hos volvo kostar ett par tusen och så hämtar man bilen så säger dom vi hittar inget.

Körde till tyskland för inte så länge sen körde en resa på ca 90 mil då gick det år runt 100 liter diesel och en genomsnittsfart på 120 km/h.

tycker det är lite mycket för en diesel, får kolla upp spridarna misstänker att dom läcker igenom en del, någon som vet hur många cl diesel en v50 2,0d får läcka igenom som mest per minut? hoppas inte det är dom, dom va ganska dyra på volvo. bilen går perfekt annars
av getsome
Vad för sorts emulator har du ? pot ? eller nåt mer avancerat. Jag körde själv ett tag med emulator men eftersom bilen fortfarande regenerera emellanåt så valde jag att ta bort emulatorn och koda bort regenerering , partikelfilter och allt som har med systemet att göra i ECUn och nu ligger jag på 0.47-0.51 i snittförbrukning. Så din bil kan fortfarande regenerera konstant då emulatorn bara simulerar ett difftryck och inget annat.
Användarvisningsbild
av f4r33st
Korta körning, fel hjulinställningar, hård körning, ligger på 0.7. Ska ställa in hjulen nästa vecka, o kolla då hur mkt den går ner :P

Tog bilen på en långtur i vintras, låg på 0.55. 120km/t på motorvägen.
av whoppi
Hade en 2.0D förut av 2007 års modell.
snittade ungefär 0.63 l/mil med den på vanliga svenska vägar, mest landsvägskörning i 90km/h.
En semester i Tyskland med 4 pers i bilen och fullt bagage 0.67 på i stort sett varje tankning.

Idag har jag den mindre moton på 115hk, D2. Blir förvånad över att det inte skiljer mer i förbrukning mellan dessa motorer.
2.0D var ett helvete o köra när den höll på att regenerera. hoppade nästan fram under tiden och förbrukningen var då skyhög. Den 115hk som jag har idag har jag aldrig ens märkt om den regenererar.
Det är underhållsfritt partikelfilter på nyare D2 så kanske det har med det att göra.
av timebandit
whoppi skrev:Hade en 2.0D förut av 2007 års modell.
snittade ungefär 0.63 l/mil med den på vanliga svenska vägar, mest landsvägskörning i 90km/h.
En semester i Tyskland med 4 pers i bilen och fullt bagage 0.67 på i stort sett varje tankning.

Idag har jag den mindre moton på 115hk, D2. Blir förvånad över att det inte skiljer mer i förbrukning mellan dessa motorer.
2.0D var ett helvete o köra när den höll på att regenerera. hoppade nästan fram under tiden och förbrukningen var då skyhög. Den 115hk som jag har idag har jag aldrig ens märkt om den regenererar.
Det är underhållsfritt partikelfilter på nyare D2 så kanske det har med det att göra.

Vi har också en 2.0D 2007. Jag lyckas inte komma under 0.65 hur jag än verkar göra. Kör väldigt blandad körning.
Har gjort 2 längre resor i år. En på 101mil och en annan på 77mil och det blir 0.65 i slutändan på dem också. Även vart nere i Tyskland å handlat sprit för snart 1½år sedan och då var den verkligen fulllastad men hamnade ändå på 0.65... Kan komma upp till nästan 0.7 om jag kör väldigt fort å aggressivt.
Är väldigt nöjd med 0.65 mest pga att V70'n drog 0.9 - 1.0 hur jag än körde så vi har ju ändå sänkt förbrukningen med 0.3l/mil, inte illa ändå.

Kan hålla med om att det är helt värdelöst när regenereringen håller på, bilen tappar lite kraft, faktiskt märkbart. Den går inte jämnt å hackar lite. Kör man i stadstrafik så blir det extra stötigt. Värdelöst. Men annars är jag väldigt nöjd måste jag säga.
av dieselputte
V50 2.0D - 06 med strax över 10000 mil , tankade idag 7.7 liter och det hade snurrat 132 km sen förra fulltankningen = 0.58 och färddatorn visar 0.58 också. Har kört c 5 av de 13 milen på motorväg i 120km/h , resten mest 80 väg + 1 mil i stan. Innan jag bytte EGR drog bilen c 0.2 mer per mil så troligen fick kalibreringen efter bytet ned förbrukningen, eller så satt förra EGR ventilen i nåt läge där den släppte igenom lite avgaser hela tiden som höjde förbrukningen.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]