NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VallaWivan
Hej,
Nu börjar det "låta" när man svänger igen i V50an. Bytte vänster hjullager efter 9800 mil och bilen gick perfekt. Det var ganska lätt att inse vilket lager som var fel eftersom det var glapp i det. Ett lager som är glapp låter inte, det skriker.
Nu är jag uppe i 11 700 mil och det är bara hoppas och be att det är höger hjullager som tagit slut för annars kan man ju bli ledsen. Skall bli intressant och se hur länge som jag kan köra innan ojudet blir för högt.
av VallaWivan
Hej igen
Nu börjar det låta när man kör rakt fram också. V50an har nu rullat 12 200 mil. Lyfte upp höger hjul och mycket riktigt det var glapp i hjullagret. Imorgon blir det den stora lagerbytardagen. Allt i hjulhuset skall ju monteras ner för att få tag på enheten där hjullagret sitter på. Är det vänstra lagret bytt så skall väl det högra också kunna bytas. En sommardeckare skulle dock vara ett trevligare nöje. /Stefan
av strannio
Man kan sin grej om man byter hjullager själv på V50/S40/C30.
Lagret är pressat in i spindelhuset, alltså behöver du pressverktyg för att Demontera/Montera.
Tyvärr är dom dåliga lagren, de kan tendera att "krypa" ur spindeln då dem inte är låsta med ngn låsbricka, volvo har tagit fram en lösningssats, som ser ut som en "krabba" som sätts dit i samband med lagerbytet, detta måste man dock be om då inte många volvoverkstäder har full koll på detta.
av VallaWivan
Hej,
Även detta lager gick bra att byta med en vanlig bänkpress på 10 ton men pressverktyg måste man ha. Det tog mig 4-timmar utan jäkt att byta hjullagret. Pressverktyget har jag faktiskt köpt på Volvo. Kommer helt säkert att behöva dem igen om några år.
Det var mycket intressant att läsa att lagret kan krypa ut. Har själv också haft visa funderingar åt det hållet. Det finns ju faktiskt ingen låsring som håller lagret på plats i spindeln. Det behövdes förvisso 5 ton för att trycka in lagret så det borde sitta på plats men spindeln är ju densamma.
Kommer solklart att kontrollera att lagret sitter på plats senast vid skiftet till vinterhjul.
Vid nästa byte av hjullagret skall jag se till att få med låsningen av lagret.
av strannio
Absolut, kul att höra när byter går bra!
Kolla gärna detta, behöver inte hända dig, men Volvo har haft problem med detta och det fanns en förlängd garanti på just detta, båda lagren fram tog Volvo hela kostnaden på fram tills bilen var 4 år.
Hoppas dock det går bra ändå, själv har jag inte haft detta problem (ännu) på min s40N!
av timebandit
VallaWivan skrev:Hej,
Även detta lager gick bra att byta med en vanlig bänkpress på 10 ton men pressverktyg måste man ha. Det tog mig 4-timmar utan jäkt att byta hjullagret. Pressverktyget har jag faktiskt köpt på Volvo.

Vad kostade verktyget på Volvo om man får fråga? Tänkte mer om priset ändå hamnar på samma eller lägre än om man lämnat in det för byte. Går det jämnt ut eller kanske lite dyrare för 1 lager så tjänar man ju in kostnaden på andra lagret kanske... Om man nu inte går efter att tid är pengar :)
av VallaWivan
Jag tror att det kostade minst 1000:-. Om jag skall vara helt ärlig så köpte jag pressen för detta ändamål också. Kalkylen var då att vid det andra bytet så skulle jag ligga på plus. Frun har inte riktigt gått på att det finns en mycket bra vitlökspress i garaget.
Vid ett hjullagerbyte skall man förmodligen vara uppmärksam på monteringspresstrycket för om trycket är för lågt så måste det som "strannio" skriver om att lagret kryper ut bli ett faktum.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]