NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjohej :)

Jag har sökt på detta underbara forum, och andra, men inte hittat svaret. Finns det trots allt här ber jag berörd moderator att ta väck denna tråden och ber såklart också om ursäkt för omaket jag orsakat.

Jo, jag har för avsikt att införskaffa mig en C-30 av nyare årsmodell, 2011 eller senare, och undrar om någon härinne har en C-30 av motsvarande modell och på denna monterat extraljus. Varför denna undran?

Jo, jag har varit i kontakt med en del olika volvoverkstäder och fått lika många olika svar som folk jag frågat. Nästan i alle fall. En del påstår att jag kommer få felkoder om jag kopplar in extraljus-reläet's styrström direkt på helljuslampan, andra säger att det går alldeles utmärkt.

Har någon gjort denna monteringen, och var det några bekymmer?

(Jag kommer inte montera in kontakt i cockpit för separat avstängning av extraljuset).
Välkommen till forumet!

För bilar MY11 gäller att CEM (centrala elektronikenheten) via inbyggt relä och helljussäkringar F58 och F59 ger ström till helljusen. Ingen lampövervakning för helljuset finns.

Volvos eget relä som följer med kablagesatsen för extraljus innehåller en diod för dämpning av frånslagstransienter orsakade av reläspolen. Om detta är nödvändigt eller inte är svårt att veta. Men för att vara på säkra sidan ska man använda transientskydd. Enklast ordnas detta med en likbrygga som kopplas enligt så här med punkten A till ledning för helljuslampa:

Förslag på inkoppling av reläspole och likriktarbrygga:
Bild

Säkring enligt bilden är valfritt och i detta fall går det bra att skippa den.

Lämplig likriktarbrygga med flatstiftsanslutningar från Kjell&Co:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 25a-p90054

I elscheman nedan visas hur helljusstrålkastarna är inkopplade. Jag har markerat i bilderna med röd pil där du kan hämta styrströmmen till extraljusrelä. För vänster helljus är det grön-svart ledning. För hö helljus är det grön-orange ledning.

Elschema xenonstrålkastare
Elschema halogenstrålkastare

Var noga med att använda säkring för extraljusreläts matning och om du använder xenonextraljus var noga att dra egen matningsjord och plus till ballasterna separat från andra ledningar.

Några trådar som kan vara bra att läsa i sammanhanget, men det finns många fler:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=86099
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083
Tack för välkomnandet... :)

Och det var ett svar som heter duga, jösses. Många tack för det också.

Fast det finns ingen färdig kablagesats för extraljus till just C30 - 2011 och senare, av någon anledning har inte Volvo tagit fram det, men killen som skall sätt dit grejerna åt borde ha stor hjälp av det du anger i ditt svar, för vad jag förstår, så funkar allt som vanligt, utan felkoder, om jag, eller "montören" då, gör som du beskriver....
Det är för övrigt aktiva xenonljus på bilen.

Tack igen för hjälpen. Verkligen uppskattat.... :)
Nu har jag glömt för mycket av elektroniken sen skolan men tänker jag rätt om jag får det till att inkommande plus jord ska anslutas till de både växelströmsingångarna och sen kopplar man reläet mellan minus på likriktarbryggan och jord?

Jag har ingen brygga på min men funderar på att hänga på en bara för att.
Sen lovar jag att jag inte har några onödiga spänningsfall i övrigt - kör alltid med 6 mm matningar och ballasterna är jordare på varsin chassiepunkt
JOHNjamesUrgayle skrev:Fast det finns ingen färdig kablagesats för extraljus till just C30 - 2011 och senare, av någon anledning har inte Volvo tagit fram det,
Det schema jag läst inkluderar ändringar t.o.m. maj 2010, dvs. borde vara underlaget för MY11. Jag tror inte något är ändrat i CEM på senare MY. Sannolikt är det kanske beroende på att t.ex. radarsensor i grill, citysafety eller liknande försvårar montage av normalstora extraljus och därför anser Volvo att man inte bör saluföra kablagesatsen till dessa MY.

EDIT: eller är det så att Volvo inte anser att man ska ha extraljus på C30 eftersom kabelsatsen finns till S40/V50 t.o.m. MY12 som har samma elsystem som C30.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
MatsO skrev:Nu har jag glömt för mycket av elektroniken sen skolan men tänker jag rätt om jag får det till att inkommande plus jord ska anslutas till de både växelströmsingångarna och sen kopplar man reläet mellan minus på likriktarbryggan och jord?
Nej, jag menar som bild i tidigare inlägg eller så här (likriktarbryggans anslutningar namngivna):

Bild

Volvo själva använder relä med en inbyggd motriktad diod över spolen:

Bild

I princip räcker det med en vanlig enkel diod. Brygga behövs egentligen inte. Att jag brukar använda brygga beror på rent praktiska skäl då den är robust och har flatstiftsanslutningar. När man ändå använder brygga tillåter jag mig några olika varianter på koppling beroende på vad den används till. Vissa fördelar gentemot en enkel diod erhålls då. Här är ett försök att förklara:
(Klicka för större bild)
Bild
Krets vid normaldrift är markerad med grönt. Kretsen för spolen mot-emk vid spänningsfrånslag är markerad med rött. Volvo använder koppling nr 1. Jag använder vanligen koppling nr. 3 eller 4 allmänt när jag ansluter reläspolar i moderna bilar. Men i detta fall räcker ju i princip koppling nr. 1 men spärrfunktionen mot backspänning förvinner ju då.
MatsO skrev:Jag har ingen brygga på min men funderar på att hänga på en bara för att.
Sen lovar jag att jag inte har några onödiga spänningsfall i övrigt - kör alltid med 6 mm matningar och ballasterna är jordare på varsin chassiepunkt
Bra. :wink:
Camel skrev:
JOHNjamesUrgayle skrev:Fast det finns ingen färdig kablagesats för extraljus till just C30 - 2011 och senare, av någon anledning har inte Volvo tagit fram det,
Det schema jag läst inkluderar ändringar t.o.m. maj 2010, dvs. borde vara underlaget för MY11. Jag tror inte något är ändrat i CEM på senare MY. Sannolikt är det kanske beroende på att t.ex. radarsensor i grill, citysafety eller liknande försvårar montage av normalstora extraljus och därför anser Volvo att man inte bör saluföra kablagesatsen till dessa MY.

EDIT: eller är det så att Volvo inte anser att man ska ha extraljus på C30 eftersom kabelsatsen finns till S40/V50 t.o.m. MY12 som har samma elsystem som C30.
Jag är inte med alls, Camel, men det behövs egt inte heller, bara min "montör" fattar detta. Jag kommer visa honom det du beskriver här i tråden, men menar du att jag skulle kunna använda mig av en färdig kabelsats till S40/V50, i min C30 alltså?

Fast det känns "säkrare" att köra på din beskrivning, du verkar veta vad du håller på med, så jag kommer med all säkerhet att använda ditt tips enligt ovan.

Många tack så länge, Camel, och du också, MatsO, för din input.... :)
JOHNjamesUrgayle skrev:men menar du att jag skulle kunna använda mig av en färdig kabelsats till S40/V50, i min C30 alltså?
Ja, i princip. Inget skiljer på elschemat vad jag kan se för MY11. Men de mekaniska detaljer som monteringssatsen innehåller kan kanske inte användas beroende på modellskillnader. Ledningslängd/genomföringar kan ev. också skilja något. I Volvos kabelsats för V50 tas styrströmmen till relät från anslutningar på CEM via en knapp till relät. Men den anslutning i CEM som Volvo använder för styrströmmen till extraljusrelät är internt ihopkopplad med samma säkring i CEM som ena helljuset. En snitsigare lösning för att slippa åverkan på kablaget i motorrummet. Lite bökigt att dra ledningarna eftersom CEM sitter inne i bilen under handskfacket. Rent elektriskt blir det samma sak om du hämtar styrströmmen från ena helljuslampan i motorrummet. Volvos kabelsats är inte direkt överdimensionerad så du får även ett bättre resultat med egen kabelsats med lite grövre ledningar.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]