NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en c30 d2 modellår 2012 (fortfarande på nybilsgarantin).
Jag köpte bilen begagnad för några dar sen.

Det har hänt 3 ggr att motorn har dött och sedan efter ca 2 sekunder kommit igång igen.
Bien har rullat hela tiden och inte orsakat mig några problem.
Jag har märkt det genom att alla lampor på instrumentpanelen börjat lysa (som det gör i mellanläget innan man startar bilen helt).
Jag har även märkt att gasen inte ger ngt.

Alla 3 gånger så har det hänt vid lägre hastigheter (20-40 km/h).
Det har hänt 2ggr precis efter en skarp sväng samt 1 gång när det var mkt håligheter i vägen.

Vad kan detta handla om?
Om bilen dör när du kör bör ju även servon sluta fungera, känns nog säkrast att du åker in med den till Volvo snarast innan det händer dig, bilen eller någon annan något. Som du skriver, du har nybilsgaranti kvar så då tycker jag verkstaden får provköra den själv och se hur felet/felen beter sig.

Dör den oavsett kall eller varm motor?
Kluster skrev:Om bilen dör när du kör bör ju även servon sluta fungera, känns nog säkrast att du åker in med den till Volvo snarast innan det händer dig, bilen eller någon annan något. Som du skriver, du har nybilsgaranti kvar så då tycker jag verkstaden får provköra den själv och se hur felet/felen beter sig.

Dör den oavsett kall eller varm motor?

Sist den dog så var det kall motor, jag har för mig att jag hade kört dieselvärmaren innan båda de andra gångerna motorn dog, då var den alltså varm.
Uppdatering.

Jag har haft bilen inne hos en Volvo verkstad som gjort en felsökning men inte hittar något fel.
De bytte bränslefiltret för säkerhets skull.

Dock så hände det nu ytterligare en gång att motorn bara dör.
Även denna gång vid låg hastighet (20-30km/h) och efter en kurva (ganska skarp).
Denna gång så kickade dock inte motorn igång av sig själv utan jag fick vrida om nyckeln igen.

Detta känns mycket obehagligt :x

Vad ska man göra?
Jag måste ju kunna kräva att Volvo är 100% säkra på att de fixar felet, annars så får de ge mig en ny bil.
Jag kan inte åka runt i en bil som riskerar att stanna rakt av, det är förenat med livsfara.

Råd, tack :|
Jag kan bara hålla med Tim, eftersom du har nybilsgaranti kvar så lämna in den på verkstaden och hämta inte ut den förrän felet är åtgärdat!
Jag har en C30 -08 och jag har detta problem också. Vid kanske 8-10 tillfällen, alltid vid låg hastighet, ofta inbromsning på avfart vid motorväg, så har bilen dött, alla lampor börjar lysa, men jag släpper tex kopplingen så hoppar den igång igen. Jag är osäker om det är något jag gör om gör att jag får "motorstopp" eller om det är bilens fel. Aldrig varit ett problem och jag kan styra bra även när det händer så jag har inte funderat så mycket över det.
Xepp skrev:Jag har en C30 -08 och jag har detta problem också. Vid kanske 8-10 tillfällen, alltid vid låg hastighet, ofta inbromsning på avfart vid motorväg, så har bilen dött, alla lampor börjar lysa, men jag släpper tex kopplingen så hoppar den igång igen. Jag är osäker om det är något jag gör om gör att jag får "motorstopp" eller om det är bilens fel. Aldrig varit ett problem och jag kan styra bra även när det händer så jag har inte funderat så mycket över det.
Detta låter kusligt likt mitt problem.

Men du menar alltså att bilen har dött medan kopplingen har varit nedtryckt?
Det ska den väl inte kunna göra om jag inte är helt fel ute?

Jag tror inte att jag har kunnat styra när det hänt om jag inte missminner, men du kan manövrera med ratten precis som vanligt menar du?

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]