NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter krocken för några veckor sedan så uppkom det 3st olika knarr i inredningen. Bilia hänvisade mig att Volvia INTE står för kostnaden för att fixa knarren/rasseln.
Dock så åtgärdades alla plåtskadorna etc.

Idag tog jag bort panelen som sitter runt instrumenthuset och ett av oljuden kommer faktiskt ifrån instrumenthuset. Petar jag lite på den så blir det ljudet helt tyst.
Någon som vet om det är så enkelt som det ser ut att ta bort instrumenthuset? 2 skruvar och 1 kontaktstycke?

Sedan finns det något som rasslar som jag INTE kan lokalisera men det är någonstans innanför instrumentbrädan, kanske till vänster om stereon. Låter som ett chips eller dylikt som sitter löst.

Det 3e är troligen inne i vänster A stolpe.
Edit: Kan vara så att rasslet från instrumenthuset ger resonansljud fram till A-stolpen...

Någon som har lite tips på hur jag kan lösa problemen? Kanske har någon här haft liknande oljud?

Gäller en V50 2.0D 2007.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Då har jag förhoppningsvis fixat 2 knarr/rassel av totalt 3.
Verkar som att instrumenthuset gjorde 2 knarr/rassel som transporterades till A-stolpen. Tog ut mätarhuset och satte tillbaks det igen. Justerade någon mm som jag ville ha den och drog åt skruvarna. Oljudet verkar vara borta. Får hoppas på det bästa.

Nu har jag förhoppningsvis bara ett rassel kvar men det verkar sitta inne under instrumentbrädan och det är nästan omöjligt att ta loss brädan på en V50 så jag skippar det tillsvidare. Kanske tar jag loss mittenkonsollen etc för att ev. kunna hitta vad det är men känns osäkert.

Blir vansinnig av en massa oljud i bilen...

En sak är säker iaf, dålig kvalitet på inredningen till V50 samt dåligt byggd på många ställen... suck.
Samma rassel å pling här. Man blir tokig för mindre! Bilia hade ut min I-bräda när dom bytte hela värmepaketet. Efter det så skramlar det både här och där, trots att jag varnade med hela handen och var väldigt tydlig med att jag hatar skrammel så lyckade dom inte...

Bra de du sa med instrumenthuset. Har ett skrammel därifrån bl.a.
Jag har också haft skrammel från instrumenthuset i min C30 2.0D -07 , en form av skallrande ljud...

Har lokaliserat det till vänstra skruven som håller kåpan runtom själva mätarhuset, trycker man
ner handen hårt ovanpå så slutar det och det kommer och går...

Har satt dit en form av "skumplast" nu som distans till skruven innanför och än så länge
peppar peppar... :D
Tråkigt att höra att detta kanske är ett vanligt problem. Mitt ljud uppkom några månader efter byte av dropp/kondensgrejjen till AC'n när hela instrumentpanelen plockades bort. Då hade jag bara 1 litet rasslande ljud. Efter krocken blev det 3 ljud och mycket värre. Allt blev väl kanske inte åtdraget tillräckligt.

Just för mätarhuset så går det att justera ca 5mm upp och ner i skruvhålen typ, justerade mitt så att den kom längst in och längst upp typ.
Det har faktiskt blivit väldigt tyst!
Nästa steg är att som du skrev, sätta skumplast fasen överallt där det kan tänkas vibrera mot något annat.
Riktigt dålig konstruktion tycker jag.

Är ju tyvärr extremt känslig mot ljus/missljud trots min dåliga hörsel.
Regnsensorn på min var tämligen lös också. Skramalade ordentligt enligt alla som har åkt med mig utom folket på Bilbolagets garantiservice. De kunde minsan inte höra något. När jag lämnade in den efter garantin så var det dock inte alls svårt att åtgärda....... (inget ont om den mekanikern som gjorde ett bra jobb och var mycket trevlig)

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]