NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jacha05
Som rubriken lyder så tänker jag uppgradera min s40 2008 1.8 F till r-design.

Många kommer säkert säga att jag ska byta bilen rakt av men jag tycker det är rätt kul med ett litet mindre projekt och tänker därför köra på det. Alla delar kommer inte köpas i Sverige för att spara pengar. Istället för att skapa en ny tråd för varje fråga tänkte jag ha mig en samlad tråd för mina frågor så jag slipper spamma forumet.

Delar jag tänkt byta är:

Pedaler (redan fixat)
Ratt
Vinge (stora)
Spärrad V O L V O text på baklucka. (beställt)
Sportmattor r-design
Dimljus.
Backspegel-kåpor silver
Nya fälgar
Kjolpaket (eventuellt)

Frågor:

Kan man byta belysning bakom instrumentpanelen till blått istället för r-design looken. Eller måste jag byta hela instrumentpanelen?

Hade mig en liten inspektion under bilen idag också och upptäckte lätt rost på bärarmar (inget farligt men fult) hur åtgärdar man detta lättast?
Välkommen till uppgradering-till-R-design-klubben. ;) Om du kikar i garaget-avdelningen så har du min kärra där som jag håller på att "uppgradera" till R-design.
Gällande belysningen till instrumentpanelen, byta kan du säkert göra, men det är inte blåa dioder som gör skillnaden. Mätartavlorna ÄR blåa så det är lite det som är grejen. Du kan hitta hela mätarhusen på skroten för ett par tusen.
Ex:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23663761

Hitta en forumtråd för ett tag sen där någon hade pillat isär hela huset och faktiskt bytt tavlorna så det är ju möjligt men det verkade inte helt smärtfritt..
Perra83 skrev:Bärarmarna kan du slipa rent med något roterande på borrmaskinen typ stålborst. Annars kan du blästra dom och sedan få dom rostskyddade.
Okej ska kolla på det! Men när ska volvos rostgaranti börja gälla? Hur mycket rost måste man ha då?
grillchips skrev:Välkommen till uppgradering-till-R-design-klubben. ;) Om du kikar i garaget-avdelningen så har du min kärra där som jag håller på att "uppgradera" till R-design.
Gällande belysningen till instrumentpanelen, byta kan du säkert göra, men det är inte blåa dioder som gör skillnaden. Mätartavlorna ÄR blåa så det är lite det som är grejen. Du kan hitta hela mätarhusen på skroten för ett par tusen.
Ex:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23663761

Hitta en forumtråd för ett tag sen där någon hade pillat isär hela huset och faktiskt bytt tavlorna så det är ju möjligt men det verkade inte helt smärtfritt..
Tackar ! Ska kolla din tråd för att hämta idéer :D Men hur blir det om man byter hela tavlan kommer den ihåg milen på min bil eller blir milen samma som på den krockade bilen man köper delen ifrån ;P?
jacha05 skrev: Tackar ! Ska kolla din tråd för att hämta idéer :D Men hur blir det om man byter hela tavlan kommer den ihåg milen på min bil eller blir milen samma som på den krockade bilen man köper delen ifrån ;P?
Det tror jag inte är några problem. Tror nämligen inte att själva instrumentpanelen lagrar någon information utan enbart visar information, själva datorn/lagringsenheten sitter någon annanstans.
Obs: tror. :)
Tror inte det finns någon fabrikant längre som lagrar infon i mätarhuset så det är nog bara att byta! HÖrde om en som bytt mätare på en Saab 9000 för att minska mst men när det nya instrumenthuset var på plats återgick mst till tidigare...:)/PH
Angående rosten. Så tänkte borsta bort den med stålborste och sedan lägga på biltemas rostätare som också ska vara priemer, därefter ett lager med underredsmassa. Är det en okej fix på ytrost?

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]