NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjaba!

Vill först berätta att jag varit en bilbyggare och motortrimmare i omk 30år. Jag är alltså kunnig i meckande mm. Men sedan 10-15 år har jag bara servat min egen bil och svettsat rost någon gång för en vän. Annars har jag lagt ner detta med bilgrejandet.

Till saken:
Jag tänker köpa en Diesel. En 2,0D eller 1,6D.
Men problemet jag upptäckt är de jättelika kostnaderna för partikelfilter och dieseladditiv. Dessa kostnader drar ner förtjänsten med diesel en hel del.

Nu har jag lärt mig att partiklefiltret går att rengöra. OK, då var det fixat!
Nästa problem är då dieseladditiv. Där kommer några frågor från mig:

1. Vad kostar dieseladditiv på olika ställen?
2. Går det köra utan dieseladditiv?
3. går det köra utan både dieseladditiv och partikelfilter?
4. Mäter bilprovningen partiklarna, dvs ser de om systemet inte fungerar?
5. Det sägs att det går en bypassledning förbi partikelfiltret. Är den alltid öppen eller öppnar den bara när det är stopp i filtret?

Ja, som ni förstår är jag ute efter en "luring" att köra utan detta system eller koppla ur det när bilen är kall (dålig rengöring, stor åtgång av dieseladditiv).

Någon som vill kasta sig in i debatten?
Jag tål alla svar?
Använd sökfunktionen så hittar du en hel del om detta. Här är tex en som bytt additiv själv till klart lägre kostnad jft verkstäderna.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ys#p703730 där finns lite priser som svar på fråga 1

2 köra utan additiv går väl men du kommer att ha en felkod

3. Det går att lura systemet genom att sätta in en potentiometer vid tryckgivaren som då aldrig ger signal för regenerering + att man borrar ett stort hål igenom dpf. Finns info i nån tråd.

4 De mäter inte partiklarna. Sist gjorde de ingen mätning alls på min bil, kolla bara felkoder.

5 Inte vad jag vet, då det är fullt sätts felkod + limphome mode och då är det inget roligt att köra.

Finns nån tråd om eget byte av dpf men jag hittade inte den tråden.

Kör själv V50-2.0d -06 som snart har gått 10000 mil. Är väl nöjd med bilen trots en del problem med tryckgivare dpf + EGR, generator. I övrigt går bilen bra och ligger på runt 0.58 i snitt. Batteribyte var 3e år får man räkna med om man kör mycket med dieselvärmaren.
Om du är mekkunnig tycker jag du kan kosta på dig att köpa filter på ebay och sedan byta själv när det är dags http://www.ebay.com/itm/DIESELPARTIKELF ... 460dc7f1f8 istället för fullösningar och bortmontering. Det kommer inte kosta dig många kronor extra men besparingen i utsläpp är enorm.
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte samma partikelfilter altenativt inget på 2,0d Automat som behöver bytas. Det är inget additiv vet jag iaf. Kö automat alltså...
Eller ladda "automatens" programvara i ECM så borde man kunna slita bort filtret och additivet kan man ju oxå skita i då på en manuell. Det är ju en lösning.
Annars så har jag snart kör 14000mil utan att byta partikelfilter och den regenererar inte onödigt ofta. c:a 400 mil imellan dem. Men det beror ju på hur man använder bilen.
Ingen skillnad på filter 2.0D man och aut. Båda ska bytas med 12k mil intervall och additiv påfyllning vid 6k mil.

Däremot så behövs inget byte på 2.0D när den sitter i V70. Då är det en annan filtertyp utan byte eller additiv.
funderar själv på samma sak.kör en v50 1,6d 13000 mil
tvättade ur filtret i somras,som då blev ok.men går i tankarna på att tömma ur filtret på innehållet,och lägga in en strypning ist.
tanken är att få maximalt luftflöde igenom filtret,men ändå precis med mottryck så inget felmeddelande kommer..
om det lyckas ,så borde ju aldrig någon regenerering göras.alltså räcker additivet för evigt.?
TACK ALLA!

Om den där soppan kostar 1000-1500kr så är det ju inte så farligt.
Filtret går att tvätta ur också.

Men då blir den ju inte så dyr att köra som jag först trodde.
har ingen ännu men är på väg att köpa en C30 med 2.0D

Nästa fråga:

Läste här ovan att V70 med samma motor har ett filter som inte behöver soppan.
Borde det inte gå att montera ett sådant filter på C30/V50/S40?

Det var en bra idé du skom skrev att man kan simulera filtermotståndet i burken där filtret sitter. Om det är så att elektroniken själv känner av när soppan skall användas då kommer den ju aldrig att användas och det är bara till att köra på.

Kan undra hur mycket mer kräm det blir ur motorn om man drar ur proppen i avgasröret (utan att simulera filtret då)?
linnar skrev: Borde det inte gå att montera ett sådant filter på C30/V50/S40?
I teorin kanske men jag har aldrig lyckats läsa om någon som lyckats. Det kan ha att göra med att det inte får plats rent fysiskt, kräver ett annat avgassystem osv osv. Om det hade varit enkelt tror jag Volvo hade bytt filtertyp ganska omgående även på C30/S40/V50.
linnar skrev: Kan undra hur mycket mer kräm det blir ur motorn om man drar ur proppen i avgasröret (utan att simulera filtret då)?
Vanligtvis inte särskilt mycket. Filterna begränsar inte alls så mycket som man tror. Åtminstone på BMW mäts det i enstaka hästkrafter med borttaget filter. Däremot så låter motorn mycket mer och "känns" starkare.
Om ni verkligen vill så går det att ta bort innehållet i DPF, åka till tex en trimfirma, programmera om ecm, dvs ta bort hela regenereringskoden. Klart :-)

Var själv inne på att göra det när jag hade problem men löste dem på rätt sätt istället.
Hade tom mailat trimfirmor och fått OK på att dem kan!

Finns en hel del firmor i England som gör just detta... Kanske dyrt att ta med bilen dit men ett alternativ :)
@andreas_lofgren
OK!

Jag kommer förmodligen att köra med reningen om man kan rengöra filtret 2-3ggr och sedan köpa ett nytt på skruvat.se för 2500kr. Diseladditivet kostar max 1500kr enligt de länkar jag fått. 1500kr/10.000mil är 15 öre milen. Det är inte mycket att bråka om ooch så får man rent samvete på köpet.

Men det är bra att veta att det går köra utan om det skulle behövas.
- Man kan alltså programmera om elektroniken och bygga om flterburken till en ljuddämpare.
eller
- Ta bort filtret och sätta dit en strypning som liknar fltrets motstånd. Klart!

Jag tycker nog den senrae metoden är smartast ifall man ändrar sig och säljer bilen. Då är det bara till att byta utt det ombyggda fltret mot ett nytt från skruvat.se

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]