- tor 18 apr 2013, 10:28
Tjaba!
Vill först berätta att jag varit en bilbyggare och motortrimmare i omk 30år. Jag är alltså kunnig i meckande mm. Men sedan 10-15 år har jag bara servat min egen bil och svettsat rost någon gång för en vän. Annars har jag lagt ner detta med bilgrejandet.
Till saken:
Jag tänker köpa en Diesel. En 2,0D eller 1,6D.
Men problemet jag upptäckt är de jättelika kostnaderna för partikelfilter och dieseladditiv. Dessa kostnader drar ner förtjänsten med diesel en hel del.
Nu har jag lärt mig att partiklefiltret går att rengöra. OK, då var det fixat!
Nästa problem är då dieseladditiv. Där kommer några frågor från mig:
1. Vad kostar dieseladditiv på olika ställen?
2. Går det köra utan dieseladditiv?
3. går det köra utan både dieseladditiv och partikelfilter?
4. Mäter bilprovningen partiklarna, dvs ser de om systemet inte fungerar?
5. Det sägs att det går en bypassledning förbi partikelfiltret. Är den alltid öppen eller öppnar den bara när det är stopp i filtret?
Ja, som ni förstår är jag ute efter en "luring" att köra utan detta system eller koppla ur det när bilen är kall (dålig rengöring, stor åtgång av dieseladditiv).
Någon som vill kasta sig in i debatten?
Jag tål alla svar?
Vill först berätta att jag varit en bilbyggare och motortrimmare i omk 30år. Jag är alltså kunnig i meckande mm. Men sedan 10-15 år har jag bara servat min egen bil och svettsat rost någon gång för en vän. Annars har jag lagt ner detta med bilgrejandet.
Till saken:
Jag tänker köpa en Diesel. En 2,0D eller 1,6D.
Men problemet jag upptäckt är de jättelika kostnaderna för partikelfilter och dieseladditiv. Dessa kostnader drar ner förtjänsten med diesel en hel del.
Nu har jag lärt mig att partiklefiltret går att rengöra. OK, då var det fixat!
Nästa problem är då dieseladditiv. Där kommer några frågor från mig:
1. Vad kostar dieseladditiv på olika ställen?
2. Går det köra utan dieseladditiv?
3. går det köra utan både dieseladditiv och partikelfilter?
4. Mäter bilprovningen partiklarna, dvs ser de om systemet inte fungerar?
5. Det sägs att det går en bypassledning förbi partikelfiltret. Är den alltid öppen eller öppnar den bara när det är stopp i filtret?
Ja, som ni förstår är jag ute efter en "luring" att köra utan detta system eller koppla ur det när bilen är kall (dålig rengöring, stor åtgång av dieseladditiv).
Någon som vill kasta sig in i debatten?
Jag tål alla svar?