NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska köpa en C30, inte bestämt exakt vilken ännu men det kommer bli någon mellan år 2010-2012.
Eventuellt så blir det R-design.

Jag kommer att behöva köpa till däck och fälg, ev både sommar och vinter.
Det finns ju mkt ute på Blocket, en hel del till vettiga priser också :P

Men hur vet jag exakt vilka som passar just min bil och inte?
T.ex. några som är till nya V40
http://www.blocket.se/jonkoping/18_Volv ... ?ca=19&w=3

Jag behöver ett knep så att jag vet exakt vad jag ska leta efter sen :-)-)
santander skrev:Hej!

Ska köpa en C30, inte bestämt exakt vilken ännu men det kommer bli någon mellan år 2010-2012.
Eventuellt så blir det R-design.

Jag kommer att behöva köpa till däck och fälg, ev både sommar och vinter.
Det finns ju mkt ute på Blocket, en hel del till vettiga priser också :P

Men hur vet jag exakt vilka som passar just min bil och inte?
T.ex. några som är till nya V40
http://www.blocket.se/jonkoping/18_Volv ... ?ca=19&w=3

Jag behöver ett knep så att jag vet exakt vad jag ska leta efter sen :-)-)
Aningen stora däck på dessa(dock inte helt otroligt att de fungerar ändå), men skulle passa bättre med 225/40-18.

.
MatsO skrev:ET52.5 ska det väl vara på alla C30 och V50 samt S40 av samma typ.
15" passar bara på vissa. 16-17" ska gå på alla. 18" kan kräva styrutlsagsbegränsare på sänkta bilar
Skulle förvåna mig om 15" med ET52.5 inte gick att använda på alla nämnda modeller.
Länkar till "fälgskola" och olika listor i all ära, men jag fattar fortf inte mkt.
Kan man inte säga lite mer generellt vilka som passar?

Tex att alla som suttit på c30, V50, V40 -13 mfl ?

Eller att man t.ex. Ska titta på dimensioner mellan 200-255, mellan 30-55 och mellan 15-18" ?
Assarsson skrev:
15" passar bara på vissa. 16-17" ska gå på alla. 18" kan kräva styrutlsagsbegränsare på sänkta bilar
Skulle förvåna mig om 15" med ET52.5 inte gick att använda på alla nämnda modeller.
Då får du bli förvånad :)
Jag har ju en D4 själv och det finns inte en chans i H-E att man skulle få plats med en 15" fälg över de bromsoken fram. Det är trångt även med 16"
MatsO skrev:
Assarsson skrev:
Då får du bli förvånad :)
Jag har ju en D4 själv och det finns inte en chans i H-E att man skulle få plats med en 15" fälg över de bromsoken fram. Det är trångt även med 16"
Insåg för en stund sedan, att jag hade fel.
Naturligtvis måste bromsskivan och oket få platts i hjulet.
Tror dock att det gäller bilar med kraftigare motorer än min (D2) så jag tänkte inte så långt.
Ibland är näsan bra kort ;-).
santander skrev:Länkar till "fälgskola" och olika listor i all ära, men jag fattar fortf inte mkt.
Kan man inte säga lite mer generellt vilka som passar?
Tex att alla som suttit på c30, V50, V40 -13 mfl ?
Eller att man t.ex. Ska titta på dimensioner mellan 200-255, mellan 30-55 och mellan 15-18" ?
Om du vill ha ett generellt råd, tror jag att du får gå på Volvos rekomendationer.
Tror inte du skall gå över 215 breda sulor utan andra åtgärder på bilen.
Omkretsen på hjulet är det viktiga så det blir en kombo av profilen 30-55 och fälgens diameter 15-18. Det finns länkar till omräkningssidor på nätet.
Där står det troligen oxo vilka regler som gäller vad gäller avvikelser o.dyl på diameter.
Tänk oxo på bromsskivor om du funderar på 15" (Min näsa är inte lika kort nu ;-))

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]