NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frosthaze
Hej underbara "jagrullar.se"-användare! :)

Jag vill sätta på en dragkrok på min V50:a, men jag kan verkligen inte skit om bilar. :( Bilia ska ha över 7000kr inkl. monteringen, samtidigt kan man köpa detta "paket" på biltema för 1500:-

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 04--41692/

Elkabelsats ingår tydligen inte men det var rätt så billigt tycker jag.

Nu undrar jag om det är ytterligare saker som saknas i Biltemas paket? Känns nästan för bra för att vara sant relativt vad Bilia tar. Självklart måste bilen besiktas oxå.

Mycket vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är inte bara elkabelsats som saknas. Det fattas en "burk" som skall monteras i bilen bland annat, och sedan måste programvaran i bilen omprogrameras. Dessutom har, åtminstone tidigare, Biltemas dragkrok varit kvalitetsmässigt tvivelaktig. Det är den enda dragkrok jag har fått nedslag på vid besiktning. Och detta på grund av rost.
av MatsO
Det finns tydligen några "fulsatser" där man kopplar in sig på bakljusen precis som man gjorde tidigare innan ljusövervakningens tid.

Ska man göra det "rätt" så krävs en styrenhet plus en kabelsats anpassad för den. Har du backsensorer så vill du definitvt ha en riktig styrenhet då den stänger av backsensorerna när det hänger en vagn på kroken.

Du kan ju kolla med andra verkstäder vad de tar för att montera volvos orginalsats. Oftast är de betydligt billigare på timpriset än volvo
Användarvisningsbild
av SvenB
V50Summum skrev: Finns lösningar utan att ladda mjukvara som jag fattar det. Har dock inte provat själv.
Visst, man skall inte betala mer än nödvändigt. Men att montera en kabelsats och koppla den via "strömtjyvar" på kablarna till bakljus, blinkers och bromsljus, är att gå för långt tycker jag. Dessutom kommer ljusövervakningen få "fnatt".
av MatsO
Nja, det finns tydligen satser som går runt det genom att bara ta styrsignal från strömtjuvarna (för lite för att ljusövervakningen ska reagera) och sen tar den verkliga strömmen från annan plats (vet dock inte om de kopplar på kablaget som är framdraget för den riktiga boxen eller om de fixar egen matning)
Användarvisningsbild
av SvenB
Skall det vara bättre? Och får man alla funktioner då?
av MatsO
KKR skrev:Skall det vara bättre? Och får man alla funktioner då?
Det är bättre än satser som utlöser ljusövervakningen helt klart.
Bättre än orginal styrbox? - inte enligt mig.

Funkar allt? - Ingen anning, jag har fabriksmonterad krok
Användarvisningsbild
av SvenB
Det har jag med. Men frågan är om det är värt de hundralappar man sparar på "piratkablaget", och måste åka med det så länge man har bilen.
av MatsO
Jag hade själv sett till att det hade blivit orginaldelar och sen pressat priset på jobbet genom att spela ut några versktäder mot varandra.
Kapade över en tusenlapp på motorvärmaren på så sätt

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]