NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dwp
Hej! Märkte förra veckan att när jag skulle backa med min v50 så smäller det till och växeln hoppar ur ibland - ungefär var 3e gång hoppar växeln ur.
Är det något drev eller något i lådan som är tvärslut?
Går det att laga utan att behöva skicka in bilen till verkstad för 10.000kr?
Med vänlig hälsning, dwp
av HampusB92
Reggade mig precis och skulle göra en likadan tråd, har dock en C30, känns inte alltid som att backen går i, utan den bara "ligger" där lite och när man backar så smäller det till och den är neutral och man varvar som bara den... Sen har jag även lite problem med att få i 2an ibland, bara helt stängt, måste lägga den i ettan sen dra den till 3an sen funkar det att lägga den i 2an...

Köpte den för 2 månader sedan hos volvo, beg, så är garanti?
Användarvisningsbild
av joel80
Om du som privatperson har köpt den av en handlare har du rätt att få hjälp att åtgärda fel...
Lär lite om konsumentköplagen.

http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/
Under Sexmånadersregeln:
Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt.
av dieselputte
Kanske vajrar mellan växelspak och växellådan måste justeras?

Finns en beskrivning i Haynes handboken , verkar vara rätt lätt justering som man kommer åt om man tar bort bottenplåten/hållaren till bilens batteri. Försökt iaf hålla emot med växelspaken så växeln inte hoppar ur vid körning då det troligen inte är bra för växellådan
av Kluster
Ang svårigheterna att få i 2:an fick jag detta åtgärdat på garantin (när jag hade min V50 2,0D fanns en kampanj hos Volvo som fixade detta = känt fel). Det som åtgärdades var att dom bytte ut växellådsoljan.
Felet för mig uppstod oavsett om kall/varm bil.
av HampusB92
Tack för svar,

Var och snackade med säljaren på Volvo, så de skall kolla på bilen den 29e. De lät inte så förvånade över felet, så kanske är "vanligt" skall bli kul att se vad de gör :)
Användarvisningsbild
av joel80
Hoppas det löser sig för dig.. och för Dwp också.. Där vet vi ju inte om bilen är nyköpt och går att lämna in med garanti/konsumentköplagen i ryggen. Hampus, du får återkomma och berätta om vad det var för fel... :)
av Dwp
Det borde nästan vara som ni säger, testade med att hålla i backen och då funkar det utan att den hoppar ur. Så då borde det ju inte vara nå kugghjul i växellådan som är trasiga iallafall :)

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]