NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Hej alla

Jag har nu köpt mig en annan bil, Och tänkte varför inte en Volvo igen.
Och det blev en Volvo V50 2,4i 05:a.

Men det "slår" och knastrar vid minsta lilla gupp när jag kör. Tänkte fråga ifall det finns någon som har varit med om detta och kanske
kan ge mig ett tips vad man kan göra för att åtgärda detta.?

Sedan en annan sak.

När man accelererar kraftigt så vill bilen dra åt höger. Varför gör den så, är det hjulinställningen som är fel för jag menar, visst den har ju 170 hp
men det är ju ingen rejser bil :)

Skulle bli så glad ifall någon kan hjälpa mig med dom här svaren.
av S80Frälst
Ingen som har haft problem med att det låter vid gupp och ojämnheter.
??:-/
av djcad
Min klonkade vid varje gupp och ojämnheter. Mitt fel var krängningshämmaren som sitter på stötdämparen.
av Assarsson
Hjälpte svågern att byta stabilisatorstag på en S80 häromdagen.
Han upplevde klonk i framvagnen av glapp i lederna på staget.

// Martin

Kolla även drivaxlarna

// DS
av V50Summum
S80Frälst skrev:Hej alla

När man accelererar kraftigt så vill bilen dra åt höger. Varför gör den så, är det hjulinställningen som är fel för jag menar, visst den har ju 170 hp
men det är ju ingen rejser bil :)

Framhjulsdriven... Samma skit på alla framhjulsdrivna tycker jag.
av S80Frälst
Nä men. tack för era svar. trodde inte någon hade svarat.
Ska ta och kolla upp dom här delarna . och återkommer med svar om hur det blev :)
av VonArnim
Hej

Min tidigare V50 var en exakt likadan som din men med 140 hk motorn. På min var det klonkande ljudet i framvagnen fästena till fjäderbenen. Bytte först den ena körde ca 1 månad, började den andra kärva, så då bytte jag den, och efter ca ytterligare en månad började den som jag bytte först strula igen, bytet av den var dock ett fel på den nya delen så det gick på garantin. Kostade ca 2100 varje gång.

När det gäller styrningen upplevde jag bilen som mer opålitlig när man släppte ratten än men nya V50
av S80Frälst
Ojj! :shock:
När jag köpte bilen så upplevde jag att det var på vänstra sidan som ljudet kom ifrån. Men nu efter ett tag så tycker jag att det låter som om det kommer ifrån bägge sidorna.
Får verkligen hoppas att det inte är fästena till fjäderbenen då . :cry:
av S80Frälst
Vi har felsökt felet nu. Och det var krängningshämmar stagen som var dåliga. Tänkte bara berätta så att andra med liknande fel kan få råd. :-)-)
av euroman
S80Frälst skrev:Vi har felsökt felet nu. Och det var krängningshämmar stagen som var dåliga. Tänkte bara berätta så att andra med liknande fel kan få råd. :-)-)
Tänkte precis skriva det, Hade samma fel på en 9-5 och dom har liknande stag ;) Sjukt vanligt tyvärr på bilar med det staget :P Dom kallas ju för "knak stag" på forum för en anledning ;)
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]