NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbepolarn
Äger idag en Volvo V50 2.4 2004 med 170 hästars motorn men tittar nu på ett nytt alternativ, och då en Volvo V50 1,6D DRIVe R-design 2010-års modell.

Skulle gärna vilja få lite input kring den modellen och motoralternativet.

Tack!
Användarvisningsbild
av Perra83
Du kommer att få ett större Volvo märke i kylargrillen och V O L V O på bakluckan. 109hk trött motor och en start/stopp knapp. Växlingsindkator i färddatorn. Skattefri i några år till.
Ingen rolig bil faktiskt.
av dongan
Tycker det är en trevlig bil.
Spänstigt chassi och en motor med lagom vrid.
Provkör och bilda dig en egen uppfattning.
av MatsO
Försök hitta en med D2 motorn istället. 1.6D ska väl ha adativ påfyllning osv.
Sen är jag partisk då jag kör D4 själv
Användarvisningsbild
av Perra83
D2 är väl även sex växlad? Den sexväxlade lådan är betydligt trevligare än den med fem spraggar. D2:ans vrid är markant bättre.
av kvillebäck
Väldigt smalt varvtalsregister. Saknar det riktiga "dieselvridet", Småtrångt att byta oljefilter.

I övrigt är väl V50 lite budgetbil men med bra utrymmen för en så liten bil.
Användarvisningsbild
av Perra83
V50Summum skrev:D2 är nya beteckningen på 1,6d.
Precis och den har väl 115/270 mot tidigare 109/240? Den sexväxlade lådan som i alla fall sitter i Classic modellen gör V50 D2 liiite bättre.

Svärfar är inne på sin tredje V50 (1,8F 1,6 DRIVe D2) en av anledningarna till att min sambo INTE ville ha en 1,6 diesel :lol: :lol:
av MatsO
V50Summum skrev:D2 är nya beteckningen på 1,6d.
Ja men det är också en motorskillnad.
DX bilar kräver inte adaptivpåfyllning osv vilket sänker driftkostnaderna
av Massabrassan
Jag hade nog kollat på en bil med automatlåda om du ska ha diesel. Det blir enormt mycket växlande på en diesel eftersom växlarna ligger så tätt och dieseln har förhållandevis smalt varvtalsområde. Även om volvos växellådor är rätt trevliga så får i alla fall jag nog ganska snabbt i stadstrafik. Kör du primärt landsväg är det dock inte samma bekymmer.

Har själv en V50 D2 MY12. Är jättenöjd med bilen,men känner ibland att automatlåda hade varit att föredra.

Automatlåda kräver dock att du går upp till D3, vilket både höjer pris och förbrukning en aning. Om det är värt det vet bara du :)

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]