NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejnej
Hej, första inlägget här på jagrullar. Precis blivit en Volvo ägare, å även min första Volvo också.

Dessvärre så har jag fått lite problem med bilen. Motorlampan började lysa orange förra veckan.
Jag åkte till en verkstad, dock ej auktoriserad. Dom körde genom en data test och med hjälp av den fick vi fram felkoden.

Beskrivning : Reglering av kanaler i insugsrör, avbrott (bank 1)

Den här fel koden fick verkstaden fram. Han tog bort felkoden och sa att om den kommer igen så får jag åtgärda det.
Rätt som det var så kom den igen, det gjorde igår. Så min fråga är hur pass allvarlig är den felkoden? Är det dyrt att åtgärda?

Bilen jag äger är en Volvo S40, 1.8F - 07

Mvh Ravve
Användarvisningsbild
av grillchips
Välkommen! :)
Nu kan inte jag svara på dina frågor rakt av men först och främst; du köpte alltså bilen nyligen, privat eller företag?
Det kan vara väldigt relevant i din fråga kring "Är det dyrt att åtgärda?".
MVH
av hejnej
Hej, jag köpte bilen privat. Köpte den för cirka 1.5 månad sen. Han hade gjort 12k mil servicen i feb då var det inga anmärkningar.
Dock så när jag läste protokollet så hade dom bockat av byte av olja, coh förra veckan när jag gick till verkstan så var det nästan tomt.
Antog först att det var läckage så vi fyllde på, och igår kontrollerade jag oljan och den var full. Så frågan är om dom verkligen hade bytt utan bara bockat av.
av Tim
Den felkoden du har säger inget alls. Åk till en Volvo verkstad och läs felkoder. Kostar mellan 350-450kr, då får du förhoppningvis reda på vad det är som felar.
av hejnej
Har hört att det är jättedyrt att reparera bilen vid auktoriserad verkstad, är det stora pengar det handlar om eller är det bara typ 100-300kr skillnad mellan en vanlig verkstad?
Användarvisningsbild
av grillchips
Kostnaden på verkstad varierar. 100-300kr skillnad är snarare från Volvoverkstad till Volvoverkstad. Kör du en Mekonomenvända så kan du kanske komma undan billigare men även där verkar det vara lite lotto gällande priser, så stirra dig inte blind på att Volvoverkstäder skulle vara så himla mycket dyrare.
av hejnej
Hej igen, körde bilen med orange lampa i cirka en vecka, idag tankade jag bilen med bensin när tank lampan började lysa, sedan försvann motorlampan. Kan det bero på att jag hade Etanol innan?

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]