NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihop!

Jag har precis skaffat mig 225/40 18" till min Volvo S40N och känner nu att jag måste sänka bilen då gapet mellan däck och kaross är för stort.
Har ett mellanrum på ungefär 5cm och jag tycker inte det ser bra ut.

Jag har aldrig sänkt en bil tidigare och vet inte riktigt vilka fjädrar jag ska välja.

Många här verkar köra på H&R som sänker 35mm.
Är ni nöjda med dessa?

Jag är egentligen endast intresserad av en sänkning för att bilen ska se bättre ut, Jag vill dock behålla så mycket komfort som det bara går. (Om det är möjligt?)

Fjädrar som verkar intressanta är:

H&R 35mm
Kilen / Lesjöfors 30mm
Eibach 25mm

Har ni några erfarenheter av dessa? Vilka tycker ni jag ska välja om jag vill behålla så god komfort som möjligt?

Hoppas någon här kan ge mig lite tips och hjälp.
Det skulle uppskattas :)

Bild
H&R hade jag valt. Har aldrig hört något negativt om dom. Sen de andra är inte skit dom heller men bilen blir lägst med H&R och det är det som du vill. Inte kul att bli besviken det blir dessutom onödigt dyrt att köpa nya och göra om jobbet igen.
Khallan skrev:Tack för ditt svar.
Kör du själv H&R ?
Hur är komforten om man behåller original dämparna?
Hej,

Jag åker H&R och original dämpare på min S40 och är mycket nöjd.
Tycker bilen blev lagom låg och inte alls för stötig med mina 18" fälgar, absolut inget som stör enligt mig.
Beror i och för sig vad du jämför med....

Fin bil annars, något annat gjort med den??

//MVH
agusta44 skrev:
Kör du själv H&R ?
Hej,

Tycker bilen blev lagom låg och inte alls för stötig med mina 18" fälgar, absolut inget som stör enligt mig.

//MVH
Hej agusta44

Va skönt att få ett svar av någon med samma bil. Det blir nog en sänkningssats från H&R med original dämparna.
Har du några bilder på din bil efter sänkningen?

På min bil har jag hittils mest snyggat till den med lite småstyling.
Har bytt led lampor på parkeringsljus och dimljus till xenonlook 6000k, halvljusen är original xenon på 6000k.
Har även xenonlook på regskyltsbelysningen :)

Bytte till det nyare volvo emblemet på baksidan och har också nya regskyltshållare i krom.

Det som snart ska fixas är toning och sänkning av bilen.
Jag har fler bilder men vet inte riktigt om jag får länka till andra sidor på forumet, skickar dig länken på pm istället :)

Några bilder på din bil efter sänkningen skulle uppskattas.
Mvh
Khallan skrev:
agusta44 skrev:
Kör du själv H&R ?
Hej,

//MVH
Hej agusta44

Va skönt att få ett svar av någon med samma bil. Det blir nog en sänkningssats från H&R med original dämparna.
Har du några bilder på din bil efter sänkningen?

På min bil har jag hittils mest snyggat till den med lite småstyling.
Har bytt led lampor på parkeringsljus och dimljus till xenonlook 6000k, halvljusen är original xenon på 6000k.
Har även xenonlook på regskyltsbelysningen :)

Bytte till det nyare volvo emblemet på baksidan och har också nya regskyltshållare i krom.

Det som snart ska fixas är toning och sänkning av bilen.
Jag har fler bilder men vet inte riktigt om jag får länka till andra sidor på forumet, skickar dig länken på pm istället :)

Några bilder på din bil efter sänkningen skulle uppskattas.
Mvh

Du har PM
När vi ändå är inne på ämnet, någon med erfarenhet av dels Eibach men framförallt Lesjöfors?
Fick ytterst sura miner av frugan när jag sa att den skulle ner 35mm med tänkta H&R så jag insåg att jag skulle behöva skaffa Volvos egna 20mm-satser istället. Det gick hon med på. Nu sänker förvisso Eibach lite mindre än Lesjöfors men kostar såvitt jag kunnat se nästan det dubbla.
Klart att man inte vill vara dumsnål men med stram budget så får man se över alternativen.
Lesjöfors körde jag på en gammal 854 Turbo en gång i tiden. Inga fel alls. Vill minnas att dom var billiga på Elmia det året. Det var första bilen och första jobbet just då och man visste inte mycket. Idag vet man ett annat och köper det man vill ha och bryr sig inte priset så mycket.
Eibach vet jag inte ett smack om. Volvos sänkningssatser sänker på tok för lite så det går fet bort!

Upp med någon bild på 35mm sänkning tack!
Kika lite i garaget-avdelningen. En del projekttrådar, opA har h&r 35mm på sin vet jag. Annars finns det tonvis med sänkta v50 på garaget.org

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]