NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
Hej,

Fick precis hem bilen från en anpassad basservice hos Bilia, så nu till min fundering :?:

Såg på kvittot att det var en ny sorts olja fylld i motorn, Castrol Magnatec Professional OE 5W-40

Har tidigar fått Castrol Edge A5 0W-30 på servicen, finns det någon annledning att dom bytt oljan, man kan undra varför??
Eller har dom slagit i fel sorts olja?

Hade inte möjligheten att prata med meken, då klockan va strax innan 16 så jag får ringa och höra i morgon vad som försigår.

Finns det någon Volvomek på forumet som kan svara varför man eventuellt bytit oljan, eller har dom slagit i fel sort??

En annan sak som kom upp är oljefällan som tydligen sjunger på sista värsen, har läst på amerikanska forum att dom har en förlängd servicegaranti på sina oljefällor då det är ett känt problem från Volvo, hur är det i Sverige med det, någon som kan svara på det, vart kan jag vända mig för att få ett ärligt svar, litar inte fullt ut på kundmotargren.

Och det sista problemet, det knäpper i ratten/styrstången när jag vrider hjulen, både med motor igång och av, är det också någon klassisk barnsjukdom??

Blev en tråkig service det här, hoppas någon kan hjälpa mig med någon av frågorna...

//MVH
Användarvisningsbild
av crumpets
Magnatec Professional OE 5W-40 har API SM-klassning medan Edge A5 0W-30 "bara" har API SL. Magnatecen borde alltså helt enkelt vara en bättre olja då den klarar en högre kvalitetsklassning.
av rid54
Oljan med beteckningen 5W-40 är tekniskt sett lite "tjockare" än 0W-30, skillnaden bör nog betraktas som marginell. Jag skulle inte oroa mig, men det bästa är kanske att fråga verkstaden... Har de klantat sig bör de ju också stå för att fixa misstaget. Har svårt att tro att det är någon som helst fara att köra i nuvarande väder-/temperaturförhållanden.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Vojje
crumpets skrev:Magnatec Professional OE 5W-40 har API SM-klassning medan Edge A5 0W-30 "bara" har API SL. Magnatecen borde alltså helt enkelt vara en bättre olja då den klarar en högre kvalitetsklassning.
Dock är ingen av dem någon äkta syntetolja utan förfinad mineraldito.
av goddamnswede
Vevhusventilasjonen er dekket #under extended warranty" KUN i Nord Amerika markets.
På grunn av andre avgassregler.

Byttet min oljefelle i dag, faktiskt. Handlade på FCPEURO, fellan koster 120USD.
Hos forhandler i norge koster den 2900,-!!!

Jeg har også et napp i rattet, typiskt når motor er kald. Går bort etter et tag kørning.
Har byttet servopumpe, uten bedring. Det kan være styresnekka må skiftes +-20 K.
av agusta44
rid54 skrev:Oljan med beteckningen 5W-40 är tekniskt sett lite "tjockare" än 0W-30, skillnaden bör nog betraktas som marginell. Jag skulle inte oroa mig, men det bästa är kanske att fråga verkstaden... Har de klantat sig bör de ju också stå för att fixa misstaget. Har svårt att tro att det är någon som helst fara att köra i nuvarande väder-/temperaturförhållanden.
Mvh
/RID

Hmm,

Kan inte riktigt släppa det här med oljan, vill verkligen veta vad som gäller. :|

På tex Statiol hemsida rekommenderara man en 5W-30 olja och på Castrols hemsida som Volvo kör med rekommenderas EDGE (FST) 0W-30 A3/B4.
Vilket va den oljan jag hade innan service'en, så jag förstår inte varför man slagit i Magnatec Professional OE 5W-40?
Meken sa ialla fall att det va den oljan "systemet" valde när han knacka reg-nummret...

Jag är med på vad du säger "rid54" men man blir ju lite fundersam, kan det vara så att dom slog i den andra olja bara för att jag kör så lite med bilen och Edge oljan är longlife, så kanske man valde Professional istället?

Fattar ingenting...

//MVH

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]